Enzymkinetiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Enzymkinetiek

Hoi, ik heb een vraag.

Michaelis menten kinetiek.

ik snap niet goed wat ze bedoelen met de maximale snelheid waaraan een enzym werkt.

In de grafiek van Michaelis menten, wordt op een bepaald moment een maximale snelheid bereikt.

maar wat bedoelen ze hier precies mee?

Bedoelen ze dat alle enzymen aanwezig in de oplossing, een substraat hebben gebonden. Dan bedoelen ze met maximale snelheid, dat alle substraten gebonden zijn aan enzymen.

Of bedoelen ze echt de snelheid waarmee 1 enzym werkt? Neen toch he?

En wat bedoelen ze dan met het turn over number?

Dat zegt dat Vmax/[Et] bepaalt hoeveel substraat er door een enzym wordt omgezet, tov alle aanwezige substraten? Dan bedoelen ze dat Vmax de snelheid is waarmee een substraat wordt omgezet door een enzym?

ik kan er niet echt meer aan uit ;)

kan iemand mij helpen?

Berichten: 817

Re: Enzymkinetiek

In de grafiek van Michaelis menten, wordt op een bepaald moment een maximale snelheid bereikt.

maar wat bedoelen ze hier precies mee?
Afbeelding

Dit is een voorbeeld van een MM-curve.

Op de y-as staat de reactiesnelheid. De curve beweegt naar een horizontale asymptoot toe. Hoe meer naar rechts je gaat, hoe vlakker de grafiek.

Op een bepaald moment wordt een maximale snelheid bereikt, ongeacht de substraatconcentratie.

Dit is de maximale snelheid van het enzyme.

De uitleg hiervan is als volgt:

Elk enzyme kan per tijdseenheid een aantal eenheden substraat omzetten. Dit kan enkel als er een 'botsing' is tussen de moleculen, waarbij het enzyme in contact komt met het substraat.

Door de substraatconcentratie te verhogen, verhoogt de kans op die bosting, en gebeuren er dus meer reacties per seconde.

Als de substraatconcentratie blijft stijgen, gaat er een moment zijn waarop alle enzymen gebonden zijn aan een substraat, en er toch nog ongebonden substraat overblijft.

Op dat punt bereik je de maximale snelheid.

Je mag nog zoveel substraat toevoegen als je wil. Alle enzymen zijn 'bezig'. De snelheid kan niet meer omhoog zonder enzyme toe te voegen.

het 'Turnover nummer' is de maximale hoeveelheid substraat die een enzyme kan omzetten per 'actieve site' in dat enzyme per tijdseenheid.

NIET de hoeveelheid omzetting per hoeveelheid substraat per tijdseeinheid, maar wel omzettingen per hoeveelheid enzyme per tijdseenheid.

Je wil m.a.w berekenen:

(Aantal mol substraat omgezet) / tijdseenheid / hoeveelheid enzyme

Aangezien de hoeveelheid enzyme en de hoeveelheid omgebouwd substraat in hetzelfde volume zitten, mag je de concentratie gebruiken (reken maar na. Teller en noemer *xml en je bekomt dezelfde breuk).

De concentratie omgebouwd substraat / tijdseenheid is nu net die Vmax

Dus Vmax/[E] = Kcat

Hierbij is [E] de enzymconcentratie

Vmax je afgelezen waarde uit je MM-curve

Kcat je 'Turnover Nummer'
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer