Statistics anova

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Statistics anova

'lo

Ik wilde eens vragen of er iemand begaan is met ANOVA-modellen ivm statistiek. Ik heb het hoofdstuk al eens gelezen, maar ik begrijp er niet veel van. Het doel is volgens mij dat de gemiddelde waarden van een bepaalde parameter van meerdere populaties/groepen met elkaar vergeleken worden. Dat kan op zich door steeds twee aan twee vergelijkingen te bekijken, via t-tests. Maar dan ben je waarschijnlijk heel lang bezig, en de kans om een type I fout te maken verhoogt sterk (=we verwerpen de nulhypothese terwijl die toch waar is).

Het verschil tussen ANOVA en t-tests is ook dat de ene het verschil in varianties (op twee niveaus) gaat bekijken (=ANOVA), en de ander enkel gemiddeldes (=Ttest).

Maar dan begrijp ik het verder niet. men zegt dat anova modellen ook gaan kijken naar waar het verschil zit, en welk specifiek gemiddelde verschilt/de laagste waarde heeft/ etc. in de groep van te vergelijken gemiddeldes.

met andere woorden met anova kan je meerdere aspecten van een grote groep data te weten komen.

Maar wat ik niet begrijp is hoe of wat je moet doen? In mijn cursus staat vanalles over 'sum of squares' en 'mean of squares of error', etc. en een F-waarde, een α die het 'effect van de behandeling' heet en ga zo maar verder.

Ik werk met een statistisch computer programma R gui. Maar misschien kan iemand mij meer info geven over de achtergrond van anova, tot nu toe vind ik de info die ik vind op wikipedia etc. niet echt hulpzaam.

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Statistics anova

Verplaatst naar het wiskundeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer