Springen naar inhoud

Waar komt het woord "kroeg" vandaan?

• Log in om te kunnen reageren

Koos

Koos

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2005 - 14:51

Ik lees overal de omschrijving van dit woord, maar kan nergens vinden waar het nu letterlijk naar verwijst. Iemand een idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 01 september 2005 - 08:59

Ik lees overal de omschrijving van dit woord, maar kan nergens vinden waar het nu letterlijk naar verwijst. Iemand een idee?

indien je tijd hebt raad ik je aan om naar de universiteit te gaan afdeling vertaler-tolk bvb. in hun bibliotheek zul je het zeker vinden.

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2005 - 22:55

Kroeg is afkomstig van het woord "kruik". Via de tussenvorm "krug" is het verbasterd naar het woord "kroeg".
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.
Ward Ruyslinck

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 september 2005 - 00:47

Kroeg is afkomstig van het woord "kruik". Via de tussenvorm "krug" is het verbasterd naar het woord "kroeg".

Klingt zeer aannemelijk, leuk om te weten, heb je hier ook een bron voor?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

• Gast

Geplaatst op 05 september 2005 - 08:04

Klingt zeer aannemelijk, leuk om te weten, heb je hier ook een bron voor?

van dale suggereert dit. ook online kun je deze connectie maken mits interpretatie. de waarde ervan laat ik in het midden

• Gast

Geplaatst op 17 oktober 2005 - 09:58

dit is zeker zo in het duits, dus zal me niks verbazen als het hier ook het geval is..

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 oktober 2005 - 11:32

dit is zeker zo in het duits, dus zal me niks verbazen als het hier ook het geval is..

In het algemeen gesproken Duits bestaat het woord Krug alleen maar in de betekenis van "kruik" of "kan". Kroeg wordt in het Duits doorgaans vertaald naar: Kneipe (v.) (ook wel eens: Wirtschaft, Pinte). Het woord Krug in de betekenis van dorpscafe komt volgens mijn woordenboek (Wolters) ook voor, maar wordt volgens hetzelfde woordenboek alleen in een beperkte (grens)streek van Duitsland gebruikt (Niederdeutsch). Zelf heb ik het zo nog nooit horen gebruiken.

Bronnen: Woordenboeken Wolters en van Dale. Eigen moedertaal.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures