Springen naar inhoud

Co2 uitstoot oceanen

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

GroenBlauw

GroenBlauw

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2010 - 13:51

Je hoort de laatste tijd veel over milieuvervuiling en CO2 uitstoot etc. Met de verkiezingen nu hoor je ook wat partijen er aan willen doen. Geld vragen voor vervuilen bijv. ;) (Ik vind het zoiezo dom om geld voor vervuiling te vragen, vervuilt wordt het milieu toch wel, door alleen geld wordt het milieu echt niet beter) Maar auto's en vliegtuigen stoten niet zo heel veel uit vergeleken met de oceanen. Oceanen stoten CO2 uit, het is ook de bedoeling dat de oceanen dat weer opnemen. Maar door de vervuiling van de oceanen nemen ze steeds minder op. Waarom wordt er gekeken naar auto's. Is het niet veel slimmer om wat aan de vervuiling van oceanen te doen, dan zuinigere auto's te bouwen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2010 - 15:44

Oceanen stoten CO2 uit, het is ook de bedoeling dat de oceanen dat weer opnemen. Maar door de vervuiling van de oceanen nemen ze steeds minder op. Waarom wordt er gekeken naar auto's. Is het niet veel slimmer om wat aan de vervuiling van oceanen te doen, dan zuinigere auto's te bouwen?

Hier worden weer 27 bochten afgesneden dat het niet mooi is. Waar haal je dit allemaal?
De balans is veel uitgebreider en evenwichtiger dan wat jij beschrijft, en denk ook eens aan volgende cyclus:
In de eerste plaats nemen oceanen CO2 op. Door meer CO2, boomt de planktongroei. Plankton heeft kalkskeletjes, en die dwarrelen neer op de bodem. In tijden van veel CO2, bijvoorbeeld het Krijt, krijgen we niet toevallig ook enorm veel afzetting van kalkstenen (oa. krijt, CaCO3). Verder is het ook zo dat vervuiling niet per se slecht is. Een toevoeging van fosfaten en stikstof, heeft juist een positief effect op de aangroei van plankton. De feedback is juist ťťn van meer CO2 opname bij hogere CO2 en vervuiling.

GroenBlauw

GroenBlauw

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2010 - 16:23

Hier worden weer 27 bochten afgesneden dat het niet mooi is. Waar haal je dit allemaal?
De balans is veel uitgebreider en evenwichtiger dan wat jij beschrijft, en denk ook eens aan volgende cyclus:
In de eerste plaats nemen oceanen CO2 op. Door meer CO2, boomt de planktongroei. Plankton heeft kalkskeletjes, en die dwarrelen neer op de bodem. In tijden van veel CO2, bijvoorbeeld het Krijt, krijgen we niet toevallig ook enorm veel afzetting van kalkstenen (oa. krijt, CaCO3). Verder is het ook zo dat vervuiling niet per se slecht is. Een toevoeging van fosfaten en stikstof, heeft juist een positief effect op de aangroei van plankton. De feedback is juist ťťn van meer CO2 opname bij hogere CO2 en vervuiling.

Volgens mij begrijp ik je verkeerd. Dus hoe meer vervuiling, des te meer CO2 er wordt opgenomen? Vervuiling verstoort de voedselketen. Zijn de dieren in de zee niet belangrijk bij de opname van CO2? ;)
Wat denk jij eigenlijk van het broeikaseffect? Zou dat dan kloppen?

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2010 - 17:23

Volgens mij begrijp ik je verkeerd. Dus hoe meer vervuiling, des te meer CO2 er wordt opgenomen?

Ongeveer ja. Zo rechttoe rechtaan zou ik het niet stellen, maar alleszins, meer CO2 = betere groei van plankton (=planten en algen). Meer vervuiling = meer nutrienten dus ook stimulatie van hun groei.

Vervuiling verstoort de voedselketen. Zijn de dieren in de zee niet belangrijk bij de opname van CO2? ;)

De invloed van de dieren in de zee op CO2 is marginaal. Ze nemen zowel CO2 op, maar ze zullen het eerder uitstoten. Hoe minder dieren in de zee, hoe beter voor de CO2 om het ruw te stellen. Vooral planten en algen spelen een enorme rol in de regulatie van de CO2. En die zullen sneller aangroeien als er meer CO2 in de lucht is.

Ik zou dat deel in deze topic beter achterwege laten... anders zijn we weer vertrokken voor 30 bladzijden welles-nietens ;) . Als je meer info wil over de standpunten, neus hier dan eens rond: http://www.wetenscha...hp?showforum=83

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 07 juni 2010 - 14:33

Ik zou dat deel in deze topic beter achterwege laten... anders zijn we weer vertrokken voor 30 bladzijden welles-nietens ;) . Als je meer info wil over de standpunten, neus hier dan eens rond: http://www.wetenscha...hp?showforum=83

En dat advies lijkt me het beste om op te volgen. Dat subforum is speciaal ingericht voor dit soort vragen en bevat volgens mij ook meer dan genoeg informatie over deze specifieke vraag. Om de boel een beetje centraal te houden lijkt het me het handigste om dit topic op slot te doen. Bij deze dus. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures