Springen naar inhoud

Staalname van water voor microbieel onderzoek

• Log in om te kunnen reageren

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2010 - 15:55

In mijn cursus staat:

Staalname moet zeer oordeelkundig gebeuren
.. etc...
Het recipiŽnt voor het waterstaal is bij voorkeur een glazen fles (alkali-arm) met glazen stop, omgeven door een lichtwerende folie, of bewaard in een lichtgesloten omhulsel.

Dat lichtgesloten omhulsel is gewoon om de schadelijke UV eruit te houden neem ik aan.
Waarom alkali-arm glas? Hier vind ik geen verklaring voor
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2010 - 18:09

Dat lichtgesloten omhulsel is gewoon om de schadelijke UV eruit te houden neem ik aan.

Kan het er ook niet mee te maken hebben dat licht bepaalde organismen stimuleerd om sneller te groeien?

Waarom alkali-arm glas?

Het spreekt voor zich dat ze liefst een verpakking hebben die chemisch innert is, zodanig dat er geen (zo weinig mogelijk) contaminatie optreed. SiO2 is weinig oplosbaar, dus zuiver glas zal zo goed als geen invloed hebben op de chemische samenstelling. Als er wat alkali's in het glas zitten (Na en K bv.), kan dat tot uiting komen in uw signaal.

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juni 2010 - 22:39

Maar gaan de alkali-ionen die in het glas zitten, daar niet gewoon blijven.
Ik gebruik bij het maken van een standaardreeks toch ook 'gewoon' glas, en geen zuiver SiO2
Die ionen maken toch deel uit van de kristalstructuur van glas.

Moet het dan gaan om micro-organismen die de structuur van het glas kunnen aantasten, of mis ik hier nu iets?
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2010 - 07:20

Glas is amorf en heeft per definitie geen kristalstructuur!
Uw standaardreeks zit in gewoon glas, maar het gaat nu om bewaring. Dat duurt langer, en dan wil je alle invloeden op lange termijn vermijden. Ik ben niet op de hoogte van microben, maar wat ik wel weet, is dat alkali's makkelijker oplosbaar zijn dan bv. silicium. En als die beestjes daar goed of niet goed mee omkunnen, dan heb je vertekening.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures