Atoommodel van bohr

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Atoommodel van bohr

hoi,

ik ben aan het leren voor mijn examen en ik begrijp het atoommodel van Bohr niet goed, kan iemand een beetje uitleggen?

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Atoommodel van bohr

Dat wordt dan een microcursusje. ;)

Maar dat redden we vanavond niet meer ;)

Heb je een gerichte(re) vraag over dat model? Op wat voor "idee" begin je vast te lopen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Atoommodel van bohr

oké ik heb nog eens goed bekeken en ik heb erover 2 vragen gevonden:

wat is een elktronenmantel?

waarom zweven de elektronen rond de protonen,want die zouden normaal neutronen moeten worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Atoommodel van bohr

manny schreef:oké ik heb nog eens goed bekeken en ik heb erover 2 vragen gevonden:

wat is een elektronenmantel?
Bohr heeft het eerder over een elektronen"wolk", die hij vereenvoudigd voorstelde als elektronen die zich in banen (schillen) op vaste afstanden van de kern (lees: energieniveau's) rond die kern bewegen.
waarom zweven de elektronen rond de protonen,
Ten eerste vliegen die elektronen niet rond de protonen, maar rond de kern (met daarin protonen en neutronen)

Ten tweede, daarop had Bohr geen sluitend antwoord, en volgens mij hebben we dat nog steeds niet echt. De Broglie (spreek uit "de breuil") liet er golffuncties op los om de waargenomen energieniveau's (en nooit andere) te verklaren.

Wijze raad: als je atoombouw begint te bekijken, stel je dan in eerste instantie niet al te diepe vragen, neem aan dat het zo is, en beperk je ertoe te proberen de systematiek in het model te doorgronden. Op zich heftig zat denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Atoommodel van bohr

okee dankjewel

deze topic mag worden gesloten

Berichten: 382

Re: Atoommodel van bohr

Dat wordt dan een microcursusje. ;)


Over (de basisbeginselen van) atoom & kernfysica? Dan wil ik wel helpen!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Atoommodel van bohr

Die staat al 2 jaar op stapel. Maar het blijkt niet mee te vallen om die te schrijven in de stijl en trant van de andere MC's, dat wil zeggen, bji het begin beginnen en in overzichtelijke stappen verder, verduidelijkende afbeeldingen en niet te geweldig veel formules. Het is eigenlijk net of je het aan je kleine zusje moet uitleggen, die het daarna nog moet snappen voor een toets bovendien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 382

Re: Atoommodel van bohr

Die staat al 2 jaar op stapel. Maar het blijkt niet mee te vallen om die te schrijven in de stijl en trant van de andere MC's, dat wil zeggen, bji het begin beginnen en in overzichtelijke stappen verder, verduidelijkende afbeeldingen en niet te geweldig veel formules.
Ik weet dat dit topic er niet voor bedoeld is, maar toch: Kan ik zien hoe ver jullie al zijn? Dan kan ik misschien een stap in de goede richting geven, als die er nog niet is?
Het is eigenlijk net of je het aan je kleine zusje moet uitleggen, die het daarna nog moet snappen voor een toets bovendien.
Aha! Ik geef bijles aan mijn medeleerlingen en ben zelf ook nog scholier dus misschien kan ik kritiek geven en meeschrijven vanuit het perspectief van een scholier?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer