Fysica oefening voor examen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Fysica oefening voor examen

heb morge examen fysica en heb een oefening die ik niet kan oplossen

zoals

Een elektrische kraan brengt in 12,0 s een pak stenen van 450kg 10,0m hoog er wordt 70000 J energie verbruikt Bereken eerst het vermogen en dan het rendement van de kraan ?

dit had ik opgeschreven is dit juist of fout ?

snap er niets van... ;)

F= 450kg . 9,81N/kg= 4414,5 N

Vermogen=(4414,5N.10m): 12s = 3678,75 J/s

rendement= 3678,75/70000= 0,0525535714 ----> 52,56 %



alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fysica oefening voor examen

De fout zit in deze regel:
rendement= 3678,75/70000= 0,0525535714 ----> 52,56 %
Je deelt hier J/s door J. Daar kan nooit een percentage uit komen.

Bovendien is 0,05255... niet hetzelfde als 52,56%

Berichten: 9

Re: Fysica oefening voor examen

klazon schreef:De fout zit in deze regel:

Je deelt hier J/s door J. Daar kan nooit een percentage uit komen.

Bovendien is 0,05255... niet hetzelfde als 52,56%
dat moest 5,2 % zijn is het dan juist ?

maar is dat de enige fout ? van het rendement ?hoe moet ik het dan wel doen ?

Berichten: 9

Re: Fysica oefening voor examen

thombas schreef:dat moest 5,2 % zijn is het dan juist ?

maar is dat de enige fout ? van het rendement ?hoe moet ik het dan wel doen ?
4414.5.10= 44145J

44145J/70000J= 0,63 ----> 63 %

zo ??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fysica oefening voor examen

Je deelt een vermogen door een energie, en dat is niet goed.

Je begint goed door kg's om te zetten in newtons. Die moet je dan vermenigvuldigen met de hoogte om de netto-energie te krijgen, en die deel je dan door de bruto-energie om het rendement te krijgen.

Berichten: 9

Re: Fysica oefening voor examen

klazon schreef:Je deelt een vermogen door een energie, en dat is niet goed.

Je begint goed door kg's om te zetten in newtons. Die moet je dan vermenigvuldigen met de hoogte om de netto-energie te krijgen, en die deel je dan door de bruto-energie om het rendement te krijgen.
ik snap het niet zo goed ? dus wat moet ik nu doen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Fysica oefening voor examen

ik snap het niet zo goed ? dus wat moet ik nu doen ?
Als je een rendement wil bepalen, dan moet je dingen door elkaar delen die dezelfde eenheden hebben.

Je kan het vermogen berekenen, maar dat moet je dan ook delen door het geleverde vermogen. (Geleverde energie / tijd die nodig was)

OF Je kan berekenen hoeveel energie er nodig was en dat delen door de geleverde energie.

Beide redeneringen geven hetzelfde resultaat aangezien in de vermogens de tijd weggedeeld wordt.

Berichten: 9

Re: Fysica oefening voor examen

Xenion schreef:Als je een rendement wil bepalen, dan moet je dingen door elkaar delen die dezelfde eenheden hebben.

Je kan het vermogen berekenen, maar dat moet je dan ook delen door het geleverde vermogen. (Geleverde energie / tijd die nodig was)

OF Je kan berekenen hoeveel energie er nodig was en dat delen door de geleverde energie.

Beide redeneringen geven hetzelfde resultaat aangezien in de vermogens de tijd weggedeeld wordt.
sorry ik kan er echt niet aan uit ik weet dat het niet mag maar kun je a.u.b. de oplossing geven, ik heb morgen examen ? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Fysica oefening voor examen

sorry ik kan er echt niet aan uit ik weet dat het niet mag maar kun je a.u.b. de oplossing geven, ik heb morgen examen ? ;)
Je hebt de oplossing zelf bijna.

Jij doet:
\(rendement= \frac{3678,75 J/s}{70000 J}\)
Je deelt dus een vermogen door een energie. Er is een tijd van 12s gegeven, je moet dus ofwel van de teller een energie maken door te vermenigvuldigen met 12s, ofwel maak je van de noemer ook een vermogen door die te delen door 12s.

Je moet er dus voor zorgen dat in teller en noemer dezelfde grootheid staat zodat je de eenheden kan wegdelen en er een gewoon getal overblijft.

Berichten: 9

Re: Fysica oefening voor examen

Xenion schreef:Je hebt de oplossing zelf bijna.

Jij doet:
\(rendement= \frac{3678,75 J/s}{70000 J}\)
Je deelt dus een vermogen door een energie. Er is een tijd van 12s gegeven, je moet dus ofwel van de teller een energie maken door te vermenigvuldigen met 12s, ofwel maak je van de noemer ook een vermogen door die te delen door 12s.

Je moet er dus voor zorgen dat in teller en noemer dezelfde grootheid staat zodat je de eenheden kan wegdelen en er een gewoon getal overblijft.
dus 70000 / 12 = 5833,33

en dan 3678/ 5833,33 = 0,63 -- > 63 % ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Fysica oefening voor examen

thombas schreef:dus 70000 / 12 = 5833,33

en dan 3678/ 5833,33 = 0,63 -- > 63 % ?
Dat is goed.

Weet je ook wat dit betekent?

Berichten: 9

Re: Fysica oefening voor examen

Xenion schreef:Dat is goed.

Weet je ook wat dit betekent?
dit had ik ook in de 4 de quote gezet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Fysica oefening voor examen

dit had ik ook in de 4 de quote gezet ?


Ik heb het topic maar snel doorgelezen en had dit gemist. Excuses. Nu heb je in ieder geval toch de uitleg gehad. Maar je antwoordt niet op mijn vraag. Weet je wat dat rendement betekent?

Berichten: 9

Re: Fysica oefening voor examen

Ik heb het topic maar snel doorgelezen en had dit gemist. Excuses. Nu heb je in ieder geval toch de uitleg gehad. Maar je antwoordt niet op mijn vraag. Weet je wat dat rendement betekent?
het rendement van een systeem is de verhouding tussen nuttige energie en de totale energie ? en in procent ?

waarom had klazon toen gezegd dat het fout was ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Fysica oefening voor examen

het rendement van een systeem is de verhouding tussen nuttige energie en de totale energie ? en in procent ?
Ja, concreet betekent het dat je dus meer energie hebt moeten leveren dan dat er eigenlijk nodig was. Dit omdat er altijd verliezen zullen zijn door wrijving, warmteontwikkeling etc. Niet dat je dat moet kennen, maar gewoon even ter informatie.

Code: Selecteer alles

waarom had klazon toen gezegd dat het fout was ?
Jullie hadden gelijktijdig gepost, zo ontstaat er wel vaker verwarring ;)

Reageer