Springen naar inhoud

Massa-stroom gas door drukverschil

• Log in om te kunnen reageren

Svenniemannie

Svenniemannie

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2010 - 18:33

Na mijn oudere post hier een nieuwe met een nieuw probleem ;)

Stel, je hebt een vat gevuld met een gas, op 8 bar. Nu prik je een gaatje / zet je een klepje open, waardoor het gas naar de buitenlucht kan expanderen.
Wanneer je ervan uitgaat dat de druk in het vat 8 bar blijft (door blijven toevoegen van gas), en je weet het oppervlak van het gaatje, is dan te berekenen hoeveel kg gas er per seconde door het gat naar buiten stroomt?

Ik ben wel zover dat ik de versnelling van, zeg, 1 mm^3 gas kan berekenen, maar dat geldt natuurlijk alleen in die overgang, en niet overal.

Ik zal natuurlijk door blijven zoeken, maar als iemand wat weet hoor ik het graag!

Sven

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kleine fysicus

kleine fysicus

• >250 berichten
  • 382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2010 - 18:40

Hier op scholieren.com vond ik een topic die waarschijnlijk wel antwoord op jouw vraag biedt.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2010 - 19:13

Stel, je hebt een vat gevuld met een gas, op 8 bar. Nu prik je een gaatje / zet je een klepje open, waardoor het gas naar de buitenlucht kan expanderen.
Wanneer je ervan uitgaat dat de druk in het vat 8 bar blijft (door blijven toevoegen van gas), en je weet het oppervlak van het gaatje, is dan te berekenen hoeveel kg gas er per seconde door het gat naar buiten stroomt?

In dit geval is er sprake van choked flow, zie: http://en.wikipedia....iki/Choked_flow
Gebruik de tweede formule. C is gewoonlijk in de orde van 0,6 tot 0,7
Hydrogen economy is a Hype.

Svenniemannie

Svenniemannie

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2010 - 22:06

Aan beiden, hartelijk dank! We gaan er morgen meteen mee aan de slag ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures