Massa-stroom gas door drukverschil

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Massa-stroom gas door drukverschil

Na mijn oudere post hier een nieuwe met een nieuw probleem ;)

Stel, je hebt een vat gevuld met een gas, op 8 bar. Nu prik je een gaatje / zet je een klepje open, waardoor het gas naar de buitenlucht kan expanderen.

Wanneer je ervan uitgaat dat de druk in het vat 8 bar blijft (door blijven toevoegen van gas), en je weet het oppervlak van het gaatje, is dan te berekenen hoeveel kg gas er per seconde door het gat naar buiten stroomt?

Ik ben wel zover dat ik de versnelling van, zeg, 1 mm^3 gas kan berekenen, maar dat geldt natuurlijk alleen in die overgang, en niet overal.

Ik zal natuurlijk door blijven zoeken, maar als iemand wat weet hoor ik het graag!

Sven

Berichten: 382

Re: Massa-stroom gas door drukverschil

Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massa-stroom gas door drukverschil

Svenniemannie schreef: schreef:Stel, je hebt een vat gevuld met een gas, op 8 bar. Nu prik je een gaatje / zet je een klepje open, waardoor het gas naar de buitenlucht kan expanderen.

Wanneer je ervan uitgaat dat de druk in het vat 8 bar blijft (door blijven toevoegen van gas), en je weet het oppervlak van het gaatje, is dan te berekenen hoeveel kg gas er per seconde door het gat naar buiten stroomt?
In dit geval is er sprake van choked flow, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Choked_flow

Gebruik de tweede formule. C is gewoonlijk in de orde van 0,6 tot 0,7
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Massa-stroom gas door drukverschil

Aan beiden, hartelijk dank! We gaan er morgen meteen mee aan de slag ;)

Reageer