Straling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Straling

Sinds ik heel er geïnteresseerd ben in de hele 'Tsjernobylramp' had ik wat vragen over straling.

Ik hoop dat ik op het juiste forum zit?

Hoeveel straling kan een mens verdragen?

Binnen hoeveel dagen zou je overlijden met teveel straling?

Hoe kan het dat je lichaam verandert door straling? / Hoe onstaan de gevolgen ervan?

Dit zijn eigenlijk ook wel Biologie-vragen, dus ik hoop dat ik want antwoorden kan krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Straling

Met scheikunde heeft het in ieder geval niks te maken. Verplaatst naar Geneeskunde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.116

Re: Straling

Ik zou dit weer vrij snel door laten plaatsen naar natuurkunde. Dit heeft namelijk meer te maken met veiligheidsinstructies van natuurkunde dan met geneeskunde. Er zijn wel een aantal richtlijnen op dit gebied (behoren ook tot onderdeel van de natuurkunde). De geneeskunde en biologie beschrijven meer `wat` er gebeurt en `wat` je er tegen kunt doen (of wat niet). Niet zo zeer `wanneer` dit gebeurt.

De discussie waar het hier altijd een beetje om gaat is: hoeveel straling, krijg je waar en in welke tijd? Je hebt hiervoor twee verschillende eenheden. De Gray (Gy, dat is gewoon letterlijk de hoeveelheid straling die je absorbeert) en de Sievert (Sv). Sievert houdt meer rekening met welk weefsel het absorbeert. Je voortplantingsorganen en schildklier zijn veel stralingsgevoeliger dan je grote teen en hebben dus een andere weegwaarde voor hoeveel straling het mag absorberen wil het nog veilig zijn.

Ergens tussen de 6 en de 9 Gray aan straling ontvangen in korte tijd (binnen enkele uren) wordt meestal gezien als dodelijk (> 90% overlijd). Maar je zou eens moeten kijken of de richtlijnen, die de natuurkundigen wss. best wel kunnen leveren hier niet meer over zeggen.

Berichten: 382

Re: Straling

Ik zou dit weer vrij snel door laten plaatsen naar natuurkunde. Dit heeft namelijk meer te maken met veiligheidsinstructies van natuurkunde dan met geneeskunde.


Als je een specifiek wil zijn biomedische wetenschappen. En die vallen wel onder geneeskundige wetenschappen!
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Straling

Binnen hoeveel dagen zou je overlijden met teveel straling?
Dat is afhankelijk. Bij voldoende straling (van de juiste soort) kan het zijn dat je gewoon dood neervalt. Anders kan je ook nooit last hebben van de straling zelf, of
Hoe kan het dat je lichaam verandert door straling? / Hoe onstaan de gevolgen ervan?
Zie bv dit.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer