[Scheikunde] Heb binnenkort herexamen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Scheikunde] Heb binnenkort herexamen.

Hallo

Ik heb op 31 augustus een herexamen voor chemie en ik ben alvast met studeren begonnen.

Ik wil absoluut slagen dus wil ik echt mijn best doen, helaas heb ik toch nog wat uitleg nodig over bepaalde punten van mijn cursus die ik niet echt zo duidelijk begrijp.

Niveau is economie-moderne talen 4de middelbaar.

Onderwerpen waar ik enigzins verdere uitleg over nodig heb zijn:

Hoofdstukken:

- Zuren: h+ donoren (uitleg over hoe je een zuur herkent en de structuur van een zuur)

- Basen: hydroxideverbindingen (wat is een hydroxideverbinding juist, de structuur van een base, hoe herken je een zuur en wat is dissociatie van een hydroxide in water)

- Zouten (wat is een ionenrooster

- Water (wat is het verschil tusse polaire en apolaire stoffen en graag wat uitleg over waterstofbruggen)

- Elektrolytische dissociatie (wat zijn ionoforen, wat betekent ionogene verbinding)

Er zijn nog hoofdstukken, maar die begrijp ik merendeels wel.

Ik hoop natuurlijk dat al mijn vragen beantwoord kunnen worden, want als ik dit ken, hoef ik enkel nog mijn cursus een paar keer door te neme en dan zit ik safe.

Alvast merci !

PS: Alhoewel misschien hebben jullie goeie studiemethodes om chemie er goe in te krijgen en/of websites me vraagstukke omtrent deze hoofdstukke?

Re: [Scheikunde] Heb binnenkort herexamen.

Een zuur herken je aan de protonen H+ die aanwezig zijn vooraan in de structuurformule.Een zuur kan men definiëren als een verbinding die in waterig milieu protonen afsplitst.

vb. HCl → H+ + Cl-

H2SO4 → 2 H+ + SO4 2-

Een hydroxidebase herken je aan de OH- ionen achteraan de formule

Een base kan men definiëren als een verbinding die in waterig milieu OH- ionen vormt. -

de hydroxidebasen splitsen OH- ionen af bij oplossen.

vb. NaOH → Na+ + OH-

Mg(OH)2 → Mg2+ + 2OH-

een zout bestaat uit een metaalion en een zuurrest

Het ontstaan van een ionbinding uit de enkelvoudige stoffen omvat verschillende stappen. We zullen dit hier illustreren voor de vorming van NaCl(v) uit Na(v) en Cl2(g).

1) Uit de natriumatomen moeten er elektronen loskomen om éénmaal positief geladen ionen te vormen.

Na(g) → Na+(g) + 1 e-

2) De chlooratomen nemen deze elektronen op tot vorming van eenmaal negatief geladen ionen.

Cl(g) + 1 e- → Cl- (g)

Tenslotte geeft groepering van een groot aantal (n) positieve en negatieve ionen aanleiding tot de vaste kristallijne stof natriumchloride: In het ionenrooster is elke Na+ omgeven door een Cl- en omgekeerd.

http://beeldbank.schooltv.nl/hi/index.jsp?...08,q=ionbinding

hier zie je een fimpje over ionbinding

als je het niet ziet geef dan ionbinding in en kies vak scheikunde

ook andere begrippen kan je ingeven in de zoekmachine

waterstofbruggen zijn zeer sterke dipoolkrachten (die nog altijd zwakker zijn dan bindingskrachten) tussen moleculen waarin H-atomen gebonden zijn aan kleine atomen met een grote elektronegativiteit vb. HF, H2O, NH3. In deze bindingen oefent het sterk elektronegatief element een zo sterke aantrekkingskracht uit op de bindingselektronen dat het H-atoom een δ+ lading krijgt die bijna 1+ is. Dit H atoom zal nu het vrije elektronenpaar van het elektronegatieve element van een andere molecule aantrekken

Hδ+ - Fδ- ------ Hδ+ - Fδ- de aantrekkingskracht tuussen de δ+van de ene molecule en de δ- van de andere molecule noemt men een waterstofbrug

polaire en niet polaire moleculen zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Polair

vb HF is een polaire molecule F is meer elektronegatief dan H en trekt de bindingselektronen meer naar zich toe en men krijgt Hδ+ - Fδ-

een basiscursus vind je op

http://webhost.ua.ac.be/elmc/chemie0.html

Re: [Scheikunde] Heb binnenkort herexamen.

Bedankt, die onderste website is zeer interessant.

Reageer