Rotatiemoment slalomskiër

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 15

Rotatiemoment slalomski

ik hoop dat iemand van jullie mij even zou kunnen helpen.

Een skiër van 80kg met snelheid 14m/s raakt een slalompaal (deel boven sneeuw = 2m lang en 200g zwaar) op een hoogte van 1m. Tegen welke snelheid zal deze slalompaal de sneeuw raken (rotatiepunt van slalompaal = sneeuwoppervlak)? Tegen welke snelheid gaat de skiër verder na de botsing?

hoe kom ik aan die 2 verschillende snelheden?

ik heb al de formules van lineair momentum en rotationeel momentum al geprobeerd, maar ik kom nooit iets uit

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Rotatiemoment slalomski

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Rotatiemoment slalomski

Een skiër van 80kg met snelheid 14m/s raakt een slalompaal (deel boven sneeuw = 2m lang en 200g zwaar) op een hoogte van 1m. Tegen welke snelheid zal deze slalompaal de sneeuw raken (rotatiepunt van slalompaal = sneeuwoppervlak)? Tegen welke snelheid gaat de skiër verder na de botsing?
Wat moet er gebeuren met veerkracht van de paal, zwaartekracht op de paal etc? Verwaarlozen? De botsing beschouwen als volkomen elastisch?

Volgens mij heeft dit opgaafje eigenlijk helemaal niks meer met de realiteit te maken, zo versimpeld als het lijkt. En anders is hij rázend ingewikkeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Rotatiemoment slalomski

kaike1989 schreef:ik hoop dat iemand van jullie mij even zou kunnen helpen.

Een skiër van 80kg met snelheid 14m/s raakt een slalompaal (deel boven sneeuw = 2m lang en 200g zwaar) op een hoogte van 1m. Tegen welke snelheid zal deze slalompaal de sneeuw raken (rotatiepunt van slalompaal = sneeuwoppervlak)? Tegen welke snelheid gaat de skiër verder na de botsing?

hoe kom ik aan die 2 verschillende snelheden?

ik heb al de formules van lineair momentum en rotationeel momentum al geprobeerd, maar ik kom nooit iets uit
Wet van behoud hoeveelheid beweging: 80.14=80.v+I.
\(\omega\)
.
\(I=1/3.0,200.4\)
\(1/2.I.\omega^2=0,200.10.1\)
Hieruit berekent men de hoeksnelheid juist boven sneeuw g=10m/s².

De snelheid waarmee de slalompaal de grond raakt is afhankelijk van hoogte punt slalompunt boven grond :
\(v=\omega.l\)
waar l hoogte boven grond.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 15

Re: Rotatiemoment slalomski

kotje schreef:Wet van behoud hoeveelheid beweging: 80.14=80.v+I.
\(\omega\)
Wat moet er gebeuren met veerkracht van de paal, zwaartekracht op de paal etc? Verwaarlozen? De botsing beschouwen als volkomen elastisch?

Volgens mij heeft dit opgaafje eigenlijk helemaal niks meer met de realiteit te maken, zo versimpeld als het lijkt. En anders is hij rázend ingewikkeld.
het is de bedoeling dat de elasticiteit van de paal verwaarloosd word, ook de weerstand van het rotatiepunt moet verwaarloosd worden.

Berichten: 771

Re: Rotatiemoment slalomski

De 1/3 en de *4 zijn afkomstig van het traagheidsmoment

http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmom...iverse_lichamen

Voorwerp h

en g is 9.81, maar zeer vaak wordt er gewoon met 10 gerekend, maakt weinig uit...

Berichten: 15

Re: Rotatiemoment slalomski

ok thx iedereen, en hoe kom ik dan aan de snelheid van de skier na de paal?

Berichten: 15

Re: Rotatiemoment slalomski

Tijdens de situatie zoals beschreven hierboven passeert de dalski de slalompaal op een afstand van 30cm. Doordat de skiër inclineert, passeert zijn lichaamszwaartepunt de andere zijde van de paal eveneens op een afstand van 30cm. Wat is het rotatiemoment van de skiër als de radius van zijn bocht 10 meter (gemeten tot dalski) bedraagt?

wat is het rotatiemoment van de skier zijn zwaartepunt tov het middenpunt van de cirkel (of deel van) die hij op dat moment maakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Rotatiemoment slalomski

ok thx iedereen, en hoe kom ik dan aan de snelheid van de skier na de paal?
De snelheid skier wordt berekend uit wet behoud hoeveeldheid beweging(v). Gij kunt g gelijkstellen 9,81m/s² in de formule van de potentiële energie paal. Ik veronderstel dat de paal kantelt bij aanraking en ze valt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 15

Re: Rotatiemoment slalomski

De snelheid skier wordt berekend uit wet behoud hoeveeldheid beweging(v). Gij kunt g gelijkstellen 9,81m/s² in de formule van de potentiële energie paal. Ik veronderstel dat de paal kantelt bij aanraking en ze valt.
dus uit m*v = m*v + I * ω²

en welke v moet ik dan berekenen want er staan 2 maal een v in

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Rotatiemoment slalomski

kaike1989 schreef:dus uit m*v = m*v + I * ω²

en welke v moet ik dan berekenen want er staan 2 maal een v in
Er staat 80.14=80.v+I.
\(\omega\)
.

I komt uit tabel en
\(\omega\)
uit berekening daar onder
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 15

Re: Rotatiemoment slalomski

kotje schreef:Er staat 80.14=80.v+I.
\(\omega\)
dus als ik het juist uitreken krijg ik het volgende:

80* 14 = 80 * v + (1/3 * 0.2 * 4) * 3.84²

(1120 - 3.92) / 80 = v

10.08 = v
dat is dus een verlies van bijna 4m/s???

Berichten: 15

Re: Rotatiemoment slalomski

Tijdens de situatie zoals beschreven hierboven passeert de dalski de slalompaal op een afstand van 30cm. Doordat de skiër inclineert, passeert zijn lichaamszwaartepunt de andere zijde van de paal eveneens op een afstand van 30cm. Wat is het rotatiemoment van de skiër als de radius van zijn bocht 10 meter (gemeten tot dalski) bedraagt?

wat is het rotatiemoment van de skier zijn zwaartepunt tov het middenpunt van de cirkel (of deel van) die hij op dat moment maakt?

mss dat iemand mij hiermee even goed kan helpen zoals bij mijn vorige vraag

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Rotatiemoment slalomski

kaike1989 schreef:dus als ik het juist uitreken krijg ik het volgende:

80* 14 = 80 * v + (1/3 * 0.2 * 4) * 3.84²

(1120 - 3.92) / 80 = v

10.08 = v

dat is dus een verlies van bijna 4m/s???
Ik kom voor omega ongeveer 4 uit en voor de skiËR na de botsing iets minder dan 14 meter per seconde.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 15

Re: Rotatiemoment slalomski

Ik kom voor omega ongeveer 4 uit en voor de skiËR na de botsing iets minder dan 14 meter per seconde.


ik kom voor omega 3.84 uit. maar als ik dit dan omreken naar snelheid van de skier na de botsing dan kom ik 10.08 uit.

Het gewicht telt eigenlijk niet mee, en je krijgt v + I * ω²

voor I heb ik 0.266 dus als ik dit invul krijg je v + 0.266 * 3.84²

wanneer dit omgezet wordt naar v krijg je v - (0.266 * 3.84²) = v

vermits u eerste snelheid 14m/s is krijg je 14 - 3.92 = v

dus ik kom op 10.08 uit :s

Reageer