Springen naar inhoud

- - - - -

Orang-oetans houden van mensen kijken

• Log in om te kunnen reageren

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2010 - 11:26

http://www.nu.nl/wetenschap/2264845/

AMSTERDAM – Orang-oetans raken niet in de stress als mensen naar hen kijken. De apen vinden het juist prettig om de bezoekers van dierentuinen te bestuderen. Dat zou blijken uit een experiment van Australische wetenschappers.

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dragonitor

dragonitor

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juni 2010 - 09:01

Het kan ook zijn dat de oerang oetangs liever in een (naar hun gevoel) grotere ruimte zit.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juni 2010 - 16:28

Wat mij is opgevallen tijdens mijn bezoeken aan het orang utan rehabilitatiecentrum op Sumatra, is dat ze inderdaad de mensen net zo bestuderend bekijken als wij hen bekijken. Uiteraard is dit door mij niet bewezen, maar het was wel opmerkelijk. Oogcontact wordt trouwens weinig of niet gemaakt.
Overigens is tijdens studie door o.a. Carel van Schaik in het Gunung Leuser National Park op Sumatra opgemerkt dat orang utans dermate slim zijn, dat ze op regelmatige basis werktuigen gebruiken, o.a. een soort speer vervaardigen om te vissen. Is dit afgekeken van mensen of zijn ze zelf zo slim?
Zie foto hieronder.

Geplaatste afbeelding
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2010 - 19:15

Ik vraag mij af hoe nieuw dat dit is .
Zou men in de meeste dierentuinen niet dergelijke ervaring hebben?

En in hoever kloppen de conclusies (of ontbreken hier details om te oordelen)?
Ik kan mij best voorstellen dat:
1) Die apen zich best veilig voelen door de afscherming mensen en apen (zoals omgekeerd).
2) Die zich veilig voelen als ze lang in een bepaalde, voor hen niet bedreigende omstandigheid leven (aanpassing).
3) Die liever wat te doen hebben dan in een hoekje te kruipen.
4) Die van nature uit een nieuwsgierigheid hebben (zelf die prikkeling zoeken, of dat dit nu mensen zijn of wat anders).

Dit is misschien een meer systematisch onderzoek, maar het nieuwe????

Voor Indonesiërs is de vergelijking met mensen logisch: Orang betekent mens, en hutan waar oetan vandaan komt betekent bos = bosmens (heb er een tijd gewoond).

Veranderd door E.Desart, 09 juni 2010 - 19:19

Eric

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures