Oefening potentiële elastische energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Oefening potenti

Ik heb een simpele opgaven uit mijn boek Fysica, maar ik denk dat er een fout in het boek staat.

Hier is de vraag:

De elastische potentiële energie van een veer is 15J. De veerconstante is 100 N/m. Hoe ver is ze uitgerekt (is het wel uitgerekt?)

De oplossing zou moeten 0.26m zijn.

Als ik de boel uitreken, kom ik aan ongeveer 0.55m.

Wat is nu juist?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oefening potenti

Zet je berekening hier eens neer.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Oefening potenti

15J = (1/2)*100(N/m)*lengte^2

Lengte= (15J)/((1/2)*(100(N/m))^2)

Lengte = ongeveer 0.55

Ik heb nog een vraagje, is dit juist?

Het lanceermechanisme van een speelgoedgeweer bestaat uit een veer met een veerconstante die niet gekend is. Door de veer over een afstand van 12.2 cm te duwen kan het geweer het balletje van 20.0g vanuit rust verticaal 20.0cm omhoog schieten.

J = (1/2)*k*lengte^2

J= (1/2)*k*(0.122m)^2

Fv = k * delta l

K = Fv/delta l

K = (m*g)/delta l

K = (0.02kg*9.81(N/kg))/(0.122m)

K = 1.60 (N/m)

J = (1/2)*1.60(N/m)*(0.122m)^2

J = 0.011
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Oefening potenti

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Oefening potenti

Kwintendr schreef:15J = (1/2)*100(N/m)*lengte^2

Lengte= (15J)/((1/2)*(100(N/m))^2)

Lengte = ongeveer 0.55 m
afgezien van die ontbrekende eenheid, klopt. Antwoordenboekje zit dus mis.
Ik heb nog een vraagje, is dit juist?

Het lanceermechanisme van een speelgoedgeweer bestaat uit een veer met een veerconstante die niet gekend is. Door de veer over een afstand van 12.2 cm te duwen kan het geweer het balletje van 20.0g vanuit rust verticaal 20.0cm omhoog schieten.

J = (1/2)*k*lengte^2
schrijf dan aub E= ½*k*u². Maar wat je ook doet, schrijf niet "J="; Ik weet héél zeker dat je docent je nooit heeft gevraagd om ergens "de joule" van uit te rekenen. Joule is geen grootheid, en hoort dus ook niet in een formule thuis.
J= (1/2)*k*(0.122m)^2

Fv = k * delta l

K = Fv/delta l
eerst kleine k, dan grote k, dat is vragen om verwarring.

De rest kán niet kloppen. Het balletje krijgt hoogte-energie, en ik zie je nergens die 20 cm bereikte hoogte in verwerken.

mgh=½ku²

Ten slotte zou het ook wel handig zijn als je erbij vertelde wat je eigenlijk verwacht wordt te berekenen. Ik vermoed dat je die veerconstante k moet berekenen? Nou, doe dan ook niet te moeilijk, vul je bekenden in in bovenstaande energievergelijking en los hem op voor k.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer