Complexe getallen en parallellogram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Complexe getallen en parallellogram

Hallo,

Ik moet de onderstaande stelling bewijzen en ik heb al het één en ander geprobeerd met vectoren, maar het lukt me steeds maar niet, hoe moet het wel?

dit alles hoort bij een PO over complexe getallen

de stelling luidt als volgt :

begin een parallellogram P waarvan 0, z en w drie van de vier hoekpunten zijn. beschrijf buitenwaarts vierkanten op de vier zijden van P. de vier centra van deze vierkanten vormen zelf de hoekpunten van een vierkant (ongeacht het parallellogram waarmee je startte)

als hint werd hierbij gegeven alles uit te drukken in w, z, iw, iz of een combinatie van deze vier...

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Complexe getallen en parallellogram

Wat is het 4e punt van je par?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen en parallellogram

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 17

Re: Complexe getallen en parallellogram

die ligt vast door w en z.

als je het met vectoren zou benaderen, krijg je dus hoekpunt 0, hoekpunt z (a,b), hoekpunt w (c,d) en hoekpunt wz (a+c, b+d)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Complexe getallen en parallellogram

Je gebruikt nu ook de cartesische coörd, dat is niet nodig. Wat is je 4e punt uitgedrukt in w en z?

Verder moet je gebruik maken van: rotatie over 90 graden vermenigvuldig met i (tegenwijzerrichting).

Berichten: 17

Re: Complexe getallen en parallellogram

Het 4e punt in w en z = w+z.

Maar wat bedoelt u met de rotatie over 90°

Wat bereik ik daarmee?

Berichten: 7.068

Re: Complexe getallen en parallellogram

Maar wat bedoelt u met de rotatie over 90°
Teken eens een willekeurig complex getal in het complexe vlak. Teken nu ook eens in diezelfde tekening dat complexe getal vermenigvuldigd met i.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Complexe getallen en parallellogram

Het 4e punt in w en z = w+z.
Je kiest voor dit punt, dat kan. Maar in feite zou je dit het 3e punt moeten noemen. Stel je geeft de punten aan met ABCD, dan is A de oorsprong O, B is z, D is w en dus is C z+w. Ben je 't hiermee eens?
Maar wat bedoelt u met de rotatie over 90°

Wat bereik ik daarmee?
Ga eens uit van 1 (reële as), vermenigvuldig met i, doe dat nog eens en nog tweemaal. Wat merk je op?

Je kan nu doen wat Evilbro voorstelt.

Wat gebeurt er meetkundig als je met -i vermenigvuldigt?

Waar heb je dit voor nodig?

Je moet vierkanten construeren op de zijden van het par. Neem bv OB dat is vector z, vermenigvuldigt met -i geeft een (vector)zijde van het vierkant op z. Hoe teken je deze zijde?

Reageer