Principe van le châtelier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Principe van le ch

Hallo,

Zoals de topic titel al zegt zit ik een beetje in de knoei met het principe van Le Châtelier. Normaal zou ik zeggen dat dit "poep-simpel"is maar nu lees ik dit.

In mijn cursus staat: Druk en volume veranderingen enkel toepasbaar bij gassen! met daaronder:

HOAc (aq) Afbeelding H+(aq) + OAc-(aq) is dus druk onafhankelijk.

Tot hier volledig akkoord.

Maar verder staat:

Wat gebeurt er bij toevoegen van H2O bij volgende reactie?

Fe3+ (aq) + SCN-(aq) Afbeelding FeSCN2+ (aq)

Het antwoord zou zijn dat het evenwicht naar links verschuift door een verdubbeling van het volume. Het evenwicht verschuif dan naar de kant van het meeste aantal deeltjes, maar is dit niet in strijd met de vorige bewering?

Of gaan we in het tweede geval er gewoon vanuit dat het een open vat is zodat er geen drukverandering is?

Wat klopt nu?

Alvast bedankt !
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Principe van le ch

Er is hier geen drukverandering.

Het gaat hier in dit geval om concentraties. Door water toe te voegen dalen plots alle concentraties maar Kc blijft constant dus moet er iets veranderen aan het evenwicht:

Kc = [FeSCN2+]/([Fe3+].[SCN-])

Als alle concentraties namelijk werkelijk zouden halveren (door volumeverdubbeling) dan zou Kc in dit geval moeten verdubbelen, maar dat gebeurt niet dus moet de teller afnemen en de noemer toenemen om op dezelfde getalswaarde van Kc te blijven. Dus evenwicht verschuift naar toenemend aantal deeltjes.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Principe van le ch

Oké bedankt Fred,

een betere stelling zou dus zijn dat enkel drukverandering toepasbaar is bij gassen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer