Examenvraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Examenvraag

hoi,

ik heb vandaag examen wiskunde gehad en daar stond een vraag bij die wij voor discussie vatbaar vonden

kunnen jullie me helpen?

de vraag ging (ongeveer) als volgt

je hebt 2 positieve getallen en hun som is 12. bepaal deze twee getallen zodat de som van hun kwadraten maximaal is.

de bedoeling was dat we dit deden door middel van een afgeleide functie en dergelijke, maar je ziet zo dat het 0 en 12 is.

dan was onze vraag, mag je 0 wel nemen, is dit een positief getal? of zou het een getal heel dicht bij 0 moeten zijn en een getal heel dicht bij 12?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Examenvraag

Nul telt mee denk ik. Anders zou er staan "een strikt positief getal". Zie ook hier want in Nederland verstaat men onder één positief getal dus een strikt positief getal.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Examenvraag

mja ik vreesde der al voor

foutje op mijn examen dan

want ik ben een belg. ;)

dank je

Berichten: 47

Re: Examenvraag

Nul telt mee denk ik. Anders zou er staan "een strikt positief getal". Zie ook hier want in Nederland verstaat men onder één positief getal dus een strikt positief getal.
Ik ben ook een Belg en ben bekend met de uitdrukking van strikt positief en strikt negatief. Maar hangt natuurlijk ook af van welke leerkracht je dan les hebt.

In ieder geval mocht, jammergenoeg, 0 wel in rekening gebracht worden bij jouw vb.

succes nog

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Examenvraag

de bedoeling was dat we dit deden door middel van een afgeleide functie en dergelijke,...
Dat (alleen) lijkt me hier net niet de bedoeling, want het maximum wordt in de rand bereikt...!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Examenvraag

jah

tot die conclusie moesten we komen nadat we de afgeleide hadden

op zich een gemakkelijke oefening maar voor discussie vatbaar

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Examenvraag

Er is natuurlijk geen verwarring mogelijk als "positief" duidelijk gedefinieerd werd (bv. in de klas, in jullie handboek, in de nota's) en indien 0 daarbij hoort. Zoals gezegd zou dat goed kunnen, aangezien er in Vlaanderen met positief/negatief doorgaans niet strikt wordt bedoeld, dus inclusief 0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Examenvraag

we hebben het in de klas/boek niet gehad over de definitie van 0

dus vind ik dit niet echt een ideale examenvraag maar dat is mijn mening dan

ik zal het nog eens met onze leerkracht over hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Examenvraag

Het is niet de (een) definitie van 0 die van belang is, maar van "positief". De kans is natuurlijk groot dat je dat in voorgaande jaren gezien hebt. De examenvraag is dan wél twijfelachtig als de definitie die je huidige leerkracht hanteert, verschilt van de eerder geziene definitie - tenzij je leerkracht het begrip opnieuw zelf heeft ingevoerd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Examenvraag

we hebben het er dit jaar zeker niet over gehad

en vorige jaren kan ik mij ook niet herinneren dat we het daarover gehad hebben

ik zal het haar nog eens vragen. niet dat het zoveel belang heeft

maar ik wou er toch zeker van zijn

dankje

Reageer