Dimensioneren van stalen balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Dimensioneren van stalen balk

Hallo mensen,

Ik zit bezig met een berekening maar kan ergens niet uitkomen met een vraagstuk

Het gaat als volgt

Dimensioneer de stalen balk (HE…. B) indien de doorbuiging in het midden tussen A en B mag zijn: 0.004*X.

/gegevens

Nr.

X in m 8

Y in m 3

Z in m 2

q in kN/m 20

F in kN 17

Afbeelding

http://nl.tinypic.com/r/1zqyikz/6

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dimensioneren van stalen balk

Dit onderwerp past beter in het constructie- en sterkteleer forum en zodoende verplaatst.

Komt het enkel op de doorbuiging aan zonder enige vorm van veiligheidsfactoren, combinaties of normen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 13

Re: Dimensioneren van stalen balk

jhnbk schreef:Dit onderwerp past beter in het constructie- en sterkteleer forum en zodoende verplaatst.

Komt het enkel op de doorbuiging aan zonder enige vorm van veiligheidsfactoren, combinaties of normen?
Ja

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dimensioneren van stalen balk

Goed. Laat eerst eens zien wat je zelf kan bedenken. Hoe heb je dit aangepakt en welke methode zou je moeten gebruiken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 13

Re: Dimensioneren van stalen balk

Goed. Laat eerst eens zien wat je zelf kan bedenken. Hoe heb je dit aangepakt en welke methode zou je moeten gebruiken.
http://nl.tinypic.com/r/308jvyw/6

dit is wat ik allemaal berekend heb maar deze vraag snap ik echt niks van (bovenstaande)

Ik zou graag ff snel antwoord willen van de vraag als je het weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dimensioneren van stalen balk

Je zou beter wat structuur aannemen in je werken. Wat je moet doen is een uitdrukking schrijven voor de maximale doorbuiging in AB in functie van EI. Je lost dan buiging(EI) <0,004X op.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 13

Re: Dimensioneren van stalen balk

Je zou beter wat structuur aannemen in je werken. Wat je moet doen is een uitdrukking schrijven voor de maximale doorbuiging in AB in functie van EI. Je lost dan buiging(EI) <0,004X op.
pfff ik kom er gewoon niet uit

Ik heb wat links toegevoegd die meer kunne helpe

http://www.2shared.com/document/Wk9S-1TF/toets.html

http://www.2shared.com/document/oMoKvQBL/v...me_nietjes.html

Bij het bestand toets gaat het om opdracht 3, nummer 2 , 3e vraag

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dimensioneren van stalen balk

Zeg toch alstublieft de methode je geacht wordt te gebruiken:

- vergeet-mij-nietjes

- differentiaalvergelijking van de elastica

- energiemethoden

- ...

??

Ik vermoed het eerste maar jouw poging tot uitwerking is zo vaag geschreven en heel weinig tussenstappen/uitleg zodat ik daar niet uit kan afleiden waar je mee bezig bent.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Dimensioneren van stalen balk

Volgens de vraag moet je nmm.alleen rekening houden met de doorbuiging van het balkdeel AB (AB*0.004) bij een waarde EI.

Het balkdeel BC heeft een waarde 2EI,maar daar wordt geen doorbuigingseis aan gesteld,dus nmm. kan je dat schrappen.

De formule voor het balkdeel A ( wel rekening te houden met puntlast F in C) luidt volgens mijn boekwerk:

0,004*AB= (
\(\sqrt{3}\)
)*M (van veldAB)*AB2/(27*EI)

De getalswaarden van de diverse onderdelen in te vullen volgens je gegevens;in bovenstaande vergelijking is alleen EI de onbekende factor,maar van normaal balkstaal is de E-waarde bekend,dus dan behoor je de I te kunnen berekenen en in de tabellen te bekijken welke HeB daar uit rolt. ;)

Berichten: 13

Re: Dimensioneren van stalen balk

oktagon schreef:Volgens de vraag moet je nmm.alleen rekening houden met de doorbuiging van het balkdeel AB (AB*0.004) bij een waarde EI.

Het balkdeel BC heeft een waarde 2EI,maar daar wordt geen doorbuigingseis aan gesteld,dus nmm. kan je dat schrappen.

De formule voor het balkdeel A ( wel rekening te houden met puntlast F in C) luidt volgens mijn boekwerk:

0,004*AB= (
\(\sqrt{3}\)
)*M (van veldAB)*AB2/(27*EI)

De getalswaarden van de diverse onderdelen in te vullen volgens je gegevens;in bovenstaande vergelijking is alleen EI de onbekende factor,maar van normaal balkstaal is de E-waarde bekend,dus dan behoor je de I te kunnen berekenen en in de tabellen te bekijken welke HeB daar uit rolt. ;)
bedankt voor het antwoord.

het klopt idd

Berichten: 4.502

Re: Dimensioneren van stalen balk

Een vraagje: Heb je kunnen volstaan met het omschrijven van de berekeningsmethode inclusief dus de algemene formule,die ik je opgaf.

Of moest de formule uitgerekend worden met de aanwezige gegevens;dat intrigeert me namenlijk.

Er was bijv een stijfheidsfactor 2EI aangegeven; wat moest daar mee gebeuren of was dat alleen maar bedoeld om je op het verkeerde been te zetten.

Bij het berekenen van de EI zou je dus een HeB-profiel hebben kunnen vinden en de aanwijzing van het overstek met een 2EI-factor vergroot alleen maar de I met factor 2 en dat zou voor berekening vatbaar kunnen zijn in de vraagstelling.

Reageer