[mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

[mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

In contrast met de Noorse, egyptische, griekse en romeinse mythologie is er maar weinig bekend over de mythologie van de lage landen.

Heeft iemand ooit iets meer gehoord over Nederlandse mythologie. Dus mythes en sages uit de prehistorie?

De prehistorie loopt tot 12 BC.

Berichten: 259

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

Heb wel wat typisch Nederlandse sprookjes thuisliggen. Lecturama heeft een flink aantal jaren geleden een serie van zes boeken met verschillende thema's gemaakt waarbij sprookjes met dat thema uit verschillende culturen werden gebundeld.

Sprookjes en mythen/sagen valt onder de gemeenschappelijke noemer van "oude volksgeschriften"

Trouwens: Hadewych, Lanceloet van Denemarken, Karel ende Elegast en zo nog wat middeleeuwse lectuur kun je hier ook onder laten vallen.

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

Aangezien in die tijd hier de kelten leefden moet je de mythen bij dit volk gaan zoeken.

Vele van onze gebruiken komen immers van hen en de Franken Vb Sint Niklaas, Kerstmis, etc

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

Maar je kunt de kelten van bijvoorbeeld ierland toch niet vergelijken met de Nederlandse?

Ik denk niet dat die mensen in contact met elkaar stonden. Woonden hier niet de batavieren,of de saxen ofzo?

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

Als een groep mensen aangeduid worden als een stam (hier bijv de Kelten) impliceerd dit dat zij gemeenschappelijke kenmerken hebben (lees cultuur): taal, gebruiken, techniek, geloof en mythologie.

In Nederland had je inderdaad de Saxen, later met de angelen verjaagd naar Engeland (vandaar de angelsaxische landen, East Susex e.d.)

De Bataven zullen ook wel kelten geweest zijn, maar dat weet ik niet zeker. De kelten waren verspreidt over heel Europa: Vb de Galaten in griekenland, de Galliers in Frankrijk, allemaal andere namen voor hetzelfde volk waarvan de restanten nu in Ierland te vinden zijn.

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

ik wil niet superfries of nationalistisch overkomen, maar in noord-nederland komt de mythologie voornamelijk uit idd de scandinavische landen.

idd, ik ben een fries...vanaf ongeveer 400 jaar geleden, stammen de friese sprookjes, mythen en sagen voornamelijk uit christelijk oogpunt. Ze gaan over de duivel, het boze oog, geesten die de weg naar god nog niet hebben gevonden, enz.

voor die tijd, tot ongeveer 700 na chr. hoorde ongeveer de hele kustregio van nederland tot het oude friesland: zuid-en noord-holland, friesland, groningen en drenthe ook een stukkie. En noord-duitsland en denemarken. dat hele gedeelte van het "friese volk" stamt af van noorse, deense, saksische en ook angelsaksische en verdwaalde keltische stammen/mensen.

voor noord-nederland, zoek in die hoek, en verder geld over het algemeen, ga op zoek naar "sprookjes" en sterke verhalen uit je eigen regio.

onze mythen stammen voornamelijk uit de germaanse en keltische (in mindere mate) geschiedenis.

hoop je hiermee van dienst te zijn.

PS: ik ben geen expert; correcties zijn welkom! :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

Dus welk volk was er toen in de rest van Nederland van 7000BC tot 0AD?

Jeetje dat je die dingen niet leert op school zeg.

Nederland is dus een mengelmoes van de Noorse Mythologie en een andere? ...

Welk volk maakte de hunnebedden?

Ik kom uit Wintelre, das vlak bij Eindhoven. Bij ons staan een aantal grafheuvels van 5000 jaar oud. Ook heb je bij ons veel heemkundige groepen die allerhande potten-scherven en pijlpunten en vuurstenen hebben. Maar de mens achter de bewijzen wordt nooit verklaart.

Is het een volk zonder naam?

Goed, ik heb even verder gezocht. En de volgende site:

http://www.angelfire.com/me/ik/

Daar staat dus beschreven dat in Zuid-Nederland het nog niet helemaal duidelijk was of het nou kelten of germanen zijn.

Verder is het voor mij niet helemaal duidelijk wat nou het verschil tussen Noorse en germaanse cultuur is. Als het hetzelfde is, spreken ze dan van Noorwegen tot duitsland dezelfde taal?

De romeinen hebben benaming gegeven voor wat Keltisch en wat Germaans was. Deze bron is natuurlijk niet helemaal betrouwbaar.

Met het verslaan van Ambiorix door Ceasar is denk ik veel informatie van de cultuur in zuid Nederland en Belgie verdwenen.

Ambiorix zou een leider van de eburoni zijn, een keltisch volk dat in Brabant(tussen antwerpen maastricht en Nijmegen) leefde. Aan de andere kant verklaart Ceasar weer dat het geen Kelten waren.

De galliers dat waren toch Kelten, niet?

Vooralsnog is de Nederlandse mythologie dus een mengelmoes van Romeinse/Keltische/NoorsGermaanse mythologie.


Berichten: 3

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

DePurpereWolf schreef:In contrast met de Noorse, egyptische, griekse en romeinse mythologie is er maar weinig bekend over de mythologie van de lage landen.

Heeft iemand ooit iets meer gehoord over Nederlandse mythologie. Dus mythes en sages uit de prehistorie?

De prehistorie loopt tot 12 BC.
De meest mythologische figuur is onze eigen Sinterklaas! Zo vind je die in geen enkel ander land dan Nederland en Vlaams België.

Hij is begonnen als Wodan, die op zijn zes- of achtbenige paard door de wolken ging, en zijn zwarte raven uitzond om te zien wat de mensen deden.

Toen het Christendom zijn intrede deed, is god Wodan onze heilige Sinterklaas geworden. Zijn paard zakte af naar het dak, en verloor daarbij zijn extra benen, zodat hij er nog vier overhield. Zijn knecht kreeg een menselijke gestalte, en werd een Moor uit Spanje.

(Helaas weet ik niet uit welke bron dit komt).

Een theorie van Nicolaas Matsier ("Sinterklaas is geen gracht") is, dat in het hele Sinterklaasgebeuren het Laatste Oordeel wordt uitgebeeld. Denk bijvoorbeeld aan": "Sinterklaasje schrijft verdrietig al die namen in zijn Boek" Vooral vroeger, toen Sinterklaas nog echt streng was, en ook strafte als het nodig was, ging dat op. Dus wordt toch nog weer een goddelijke rol aan Sinterklaas toerbedeeld!.

Klavermaatje.

Berichten: 1.404

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

De meest mythologische figuur is onze eigen Sinterklaas! Zo vind je die in geen enkel ander land dan Nederland en Vlaams België.


Sinterklaas is tegenwoordig bekendt over de gehele wereld. Tijdens zijn reis naar Amerika is de feestdag van Sinterklaas verschoven naar Kerstmis. Hij is ook een beetje bijgekomen : Sainta Claus.[/code]

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

De meest mythologische figuur is onze eigen Sinterklaas! Zo vind je die in geen enkel ander land dan Nederland en Vlaams België.


Sinterklaas is tegenwoordig bekend over de gehele wereld. Tijdens zijn reis naar Amerika is de feestdag van Sinterklaas verschoven naar Kerstmis. Hij is ook een beetje bijgekomen : Sainta Claus.[/code]


Maar we hadden het toch over de nederlandse mythologie? Santa Claus is die door het gaan naar Amerika kwijtgeraakt. Geen wonder: daar hebben ze Wodan nooit gekend. Maar Sinterklaas is hier gebleven, en waar hij eens als Wodan op zijn paard de wolken bereed, rijdt hij nu als heilige met zijn schimmel over de daken.

Santa Claus wordt de laatste jaren ook meer en meer in Nederland gesignaleerd, en fungeert, hiér bij ons tenminste, als commerciele, ontmythologiseerde concurrent van Sinterklaas. Jammer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

In Drenthe kennen we de legende van Ellert en Brammert, 2 reuzenbroers die op de heide bij schoonoord woonden. Daar hadden ze een hut en jaagden ze. Handelsreizigers beroofden ze. Het precieze verhaal ken ik niet, maar het stamt uit de tijd van de Saxen. Hier kennen wij ook de nedersaksische dialecten: Gronings, Drents, Twents en Achterhoeks behoren daar toe.
Appareo decet nihil munditia?

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

maar weten jullie ook of de Nederlandse Mythologische wezens ook ergens in een boek staan?

ik zou namelijk heel graag willen weten welke mythes er allemaal de rondte deden/doen.

Tom

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

Er bestaan wel veel boeken over nederlandse sagen en volksverhalen. Bijvoorbeeld de sagenboeken van Thieme, die begin vorige eeuw voor het eerst verschenen en vele malen herdrukt zijn, of de volksverhalenboeken van het spectrum, die rond 1980 verschenen. Als je naar de Slegte of je plaatselijke 2ehands boekhandel gaat, heb je best kans wat te vinden.

Echte germaans-mythologische boeken zijn er ook wel, maar daarvan zijn er na WO2 niet meer zoveel verschenen, omdat deze door politiek-correcten als nazipropoganda worden gezien. Alsof een periode van een pak 'm beet een kwart eeuw een religie die hier eeuwenlang is aangehangen kan demoniseren....Belachelijk! Maar ook hiervoor zal je in 2ehandsboekwinkels of antiquariaten wel kunnen slagen.

Op internet is er ook wel wat te vinden over de heidense goden, bijvoorbeeld op www.heidendom.nl .Helaas is er over de geloofsbeleving in deze streken weinig/niets opgeschreven, omdat onze voorouders een traditie van mondelinge overlevering kenden. Bijna alles wat er aan godenverhalen bekend is, komt uit de in de 14e eeuw in ijsland geschreven Edda. Onze voorouders zaten toen al zo'n 5 a 6 eeuwen met het christendom opgescheept, met dank aan Karel de Grote.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [mythologie] Is er iemand bekend met Nederlandse mythologie?

De bokkenrijders uit limburg zijn wel cool. Alleen is dat waar gebeurt toch??? hoe dan ook cool verhaal

Reageer