Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Profielwerkstuk zweefvliegtuigen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 24 augustus 2005 - 12:46

We willen een klein schalig zweefvliegtuig maken, dus dat zonder rc of motor kan vliegen. We hebben al informatie over vleugel profiel, lift en het effect van Bernoulli.

In feite willen we uiteindelijk een zweefvliegtuig maken met een vleugelspan van ongeveer 80 cm. Het maakt niet zoveel uit of we er in slagen en of het vlieguig slecht of goed vliegt, we willen met het ontwerp experimenteren en verbeteren om zodoende een beter inzicht te krijgen in de principes van het vliegen. Belangrijke zaken waar we nog niet veel van weten zijn bijvoorbeeld: verhoudingen tussen romp en vleugels en waar het zwaartepunt zich in het toestel moet bevinden.

Alvast bedankt

Matthijs & Roy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2005 - 13:18

Het beste advies dat ik kan geven is om langs een modelbouwshop te gaan. En zijn relatief goedkope pakketten te koop met zweefvliegtuigen (van balsahout).

Zelf een zweefvliegtuig ontwerpen zal ik afraden. Er is nogal wat kennis voor nodig met betrekking tot aerodynamica en momentenbalans.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Jan

Jan

• >25 berichten
  • 48 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2005 - 17:46

Wat je ook kunt doen is het volgende :
Maak een losse vleugel van 80cm (profiel van de vleugel kun je op internet vinden) en zorg er voor dat je deze makelijk over de hele lengte van de romp kunt verplaatsen, zodoende kun je experimenteren met de plaats van de ophanging.

De romp kan ook enigzinds als een vleugel werken dus houd daar rekening mee (plat aan de onderkant en bol aan de bovenkant)

idem voor het staart gedeelte, en zorg ervoor dat de hoek van de velugels en staart verstelbaar zijn, dan heb je de meeste kans dat ie gaat vliegen. Ander belangrijk punt is natuurlijk het gewicht, als je de vleugels van solide hout maakt wordt deze waarschijnlijk te zwaar.

Succes met je project.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 augustus 2005 - 12:44

Kan een zuivere Bernoulli-vleugel ondersteboven vliegen? En een 'Newton-vleugel'?
Denk eens na over de effecten van de vleugel. Hij vliegt lang niet alleen op 'Bernoulli'.
PB me je emailadres even en ik stuur je het programma Foilsim. Dan kan je experimenteren met vleugelvormen etc.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures