Springen naar inhoud

Practicum formule 1


  • Log in om te kunnen reageren

#1

champion16

    champion16


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2010 - 14:35

Hai,

Voor natuurkunde wil ik kijken waardoor het komt dat een formule 1 wagen zo snel kan gaan. Daarbij moet ik ook proefjes gaan doen. Wie kan er een paar helpen bedenken. Want hierbij weet ik echt niks.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

JWvdVeer

    JWvdVeer


  • >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2010 - 14:40

Daarbij moet ik ook proefjes gaan doen.

Mag hopen dat je school heel wat subsidie heeft. Want een F1-wagen heb je niet zomaar ;)

Waarom ga je ergens aan beginnen, terwijl je totaal geen idee hebt wat je moet doen? Dan kun je naar mijn mening beter gaan experimenteren met soortelijke weerstand, warmtecapaciteit of iets dergelijks.

Veranderd door JWvdVeer, 10 juni 2010 - 14:40


#3

champion16

    champion16


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2010 - 14:41

we wilden oorspronkelijk kijken of we een betere aerodinamische f1 konden maken. Maar dit werd afgewezen. Reden: we kunnen het niet beter dan bedrijven die hier miljoenen in steken. Maar nog ideeen?

#4

Yamayamauchiman

    Yamayamauchiman


  • 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2010 - 15:10

Keek eerst eens rond op gespecialiseerde fora of sites. De proeven zul je natuurlijk in een heel simplistische vorm moeten doen. Ga anders eens na bij leerkrachten of er proeven zijn omtrent aerodynamica & snelheid.

http://www.f1pits.ne...t_een_f1_motor/

#5


  • Gast

Geplaatst op 10 juni 2010 - 16:59

Voor aerodynamische proeven is een windtunnel nodig. De spoilers en dergelijke zijn zo klein, dat ze maar subtiele veranderingen geven in het gedrag.
Je zou kunnen denken aan de hoogte van het zwaartepunt, immers het gedrag in bochten is net zo belangrijk als de pure snelheid.
Of eventueel iets met de gladde banden? Een proefwagentje met geprofileerde wielen naast één met gladde, ronde wielen? Succes,

#6

champion16

    champion16


  • 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2010 - 19:27

iemand nog andere ideeen? En nog bedankt bessie voor de moeite.

#7

bobrommelkop

    bobrommelkop


  • >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juni 2010 - 21:47

Je kunt natuurlijk wel onderzoek doen aan de stand van de spoiler/achtervleugel en de druk die hij daarmee op het wegdek geeft. Of de neusvleugel, bij beide kun je ook kijken naar de vorm van de spoiler.
Je kunt een eenvoudige windtunnel maken met een grote ventilator in een holle buis. In de buis plaats je ook je schaalmodel en meetinstrumenten. Hiermee kun je best metingen doen die bruikbaar zijn bij een po.
Je moet dan ook bedenken hoe je handig kunt meten.

#8


  • Gast

Geplaatst op 11 juni 2010 - 09:19

Ik heb dergelijke proefjes ook wel eens gedaan door met een model voorop mijn fietsstuur tegen de wind in te rijden... Maar ik weet niet of scholieren nu nog zo graag fietsen, laat staan tegen de wind in!

Daar schiet me nog iets anders te binnen, als je twee modelautootjes (een F1 en een VW Kever) gewoon met de neus naar beneden in een emmer water laat glijden, kun je aan de manier waarop ze zinken/vallen zien of er verschil is in het gedrag. Bv. als de neus omhoogdraait heb je te weinig druk op de (gestuurde) voorwielen, maar teveel op de (aangedreven) achterwielen. Dit is dus een proef op weggedrag.

Om de invloed van luchtweerstand te bepalen heb je een iets 'professionelere' opstelling nodig: als je in een grote bak met water een schuin naar beneden lopende baan maakt waar je de twee autootjes vanaf laat rijden. Als er veel verschil in rolweerstand is (autootje uit Taiwan) kun je de proef herhalen zonder water, waarbij de luchtweerstand verwaarloosbaar is en de rolweerstand te bepalen is.

Maar let wel op, voor schaalmodellen moet je eigenlijk correcties uitvoeren omdat luchtstromingen voor verschillende modelgroottes anders zijn, en met water heb je een ander medium dat ook weer iets anders reageert. Voor kwalitatieve proeven is zo'n correctie niet nodig, voor kwantitatieve wel.

Nog een tip: de bodem van een raceauto glijdt vrijwel over de weg, dit heeft invloed op de aerodynamica. Blaas tussen twee blaadjes papier door dan worden deze naar elkaar toegetrokken. Dit heeft weer te maken met de wegligging.

Je ziet, ook zonder meetinstrumenten kun je proefjes doen.

Er is ook nog een andere brandstof voor F1 wagens maar om daar proeven mee te gaan doen is misschien niet zo handig...
succes,





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures