Thermoharder en thermoplast

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Thermoharder en thermoplast

Hoi,

Kan een materiaal tegelijk thermoharder en thermoplast zijn? Of sluiten deze eigenschappen elkaar uit?

Ik vroeg me dat plots zo af ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 398

Re: Thermoharder en thermoplast

Wiki thermoplast :
Een thermoplast is een materiaal van kunststof dat bij sterke verhitting zacht wordt. Dit in tegenstelling tot thermoharders, materialen die hard blijven als ze verhit worden.


De eigenschappen sluiten elkaar dus uit. Maar dit had je toch ook makkelijk zelf kunnen vinden? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Thermoharder en thermoplast

Voilà, daar zit het hem nou net! Ik dacht net hetzelfde, heb wiki gecheckt, uiteraard, en besloot om het dan maar te vragen zonder de link erbij om een idee te krijgen zonder wiki's antwoord.

In mijn cursus vind ik namelijk:
Een elastomeer is een thermoharder met lage vernettingsgraad.

Een elastoplast is een thermoplastisch elastomeer.
Ik dacht dus net hetzelfde, maar hoe verklaar je dan dit?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 817

Re: Thermoharder en thermoplast

EDIT:

nvm had vorige antwoorden niet gezien.

Om een of andere reden staan ze trapsgewijs onderaan, ipv gewoon weergegevn zoals altijd ;)
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Thermoharder en thermoplast

In fysics I trust schreef:In mijn cursus vind ik namelijk:

Ik dacht dus net hetzelfde, maar hoe verklaar je dan dit?
Hier gaat het over elastomeren, en je boek geeft een misschien wat verwarrende definitie van elastomeer. Elastomeren hebben een structuur die vergelijkbaar is met thermoharders, dat wil zeggen, een uitgebreid netwerk van vernette ketens. Alleen is de vernettingsgraad lager dan bij thermoharders.

Er bestaan thermoplastische elastomeren. Hier bestaan de crosslinks niet uit covalente bindingen maar zijn ze afkomstig van fysische interacties, die bij verwarmen verbroken worden. Bij lage temperaturen is de stof daardoor rubberachtig, maar bij hoge temperaturen bestaat de stof uit losse ketens en is dus een thermoplast.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 771

Re: Thermoharder en thermoplast

Maar 1 polymeer kan zich toch als beide gedragen?

onder glastransitietemperatuur als thermoharder en erboven als thermoplast

Ok, er is misschien een verschil tussen "gedragen als" en "zijn", maar toch

Btw, je zal er meer over zien volgend jaar in cursus materiaalkunde ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Thermoharder en thermoplast

Dat verduidelijkt het wel, bedankt!

@Tommeke:

Thermoharders blijven hard als ze worden verhit, in tegenstelling tot de thermoplasten, die zacht worden bij verhitting.

Fijn ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 771

Re: Thermoharder en thermoplast

ja ik weet het, maar mijn "gedragen als" gaat volgens mij alleen op voor de mechanische eigenschappen, en niet voor de rest

Daarmee dat ik ff verward was ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Thermoharder en thermoplast

Je zou het zo kunnen zien: Onder Tg is er geen mobiliteit van de ketens. Bij een thermoharder is er, vanwege de hoge vernettingsgraad, ook geen mobiliteit van de ketens. Omdat in een thermoharder de crosslinks bestaan uit covalente bindingen, blijft de immobiliteit ook bestaan wanneer je verwarmt.

Het heeft allemaal te maken met crosslinks. Die bepalen de mechanische eigenschappen.

Analoog aan een bekende uitspraak zou je kunnen stellen: "It's the crosslinks, stupid!"
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer