Parel in een looping

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Parel in een looping

Ik heb opnieuw een vraag, maar deze keer een theoretische vraag rond het behoud van energie

Stel: een parel glijdt zonder wrijving in een looping met straal r. Als hij losgelaten wordt vanaf een hoogte 3,5r (met r de straal van de looping), bewijs dan dat de snelheid aan de top van de looping (vanaf de grond gezien dus 2r) gelijk is aan de verkantswortel van 3gr. (met g= 9,81m/s²)

Hiervoor gebruik ik dus de formules voor potentiële en kinetische energie, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan bewijzen.

Verduidelijkende tekening:

Afbeelding

EDIT: op te tekening staat h=3r, dit is FOUT. Het moet 3,5r zijn!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Parel in een looping

Hiervoor gebruik ik dus de formules voor potentiële en kinetische energie, maar ik heb geen idee hoe ik dit kan bewijzen.
Dan kun je om te beginnen voor r al eens een waarde kiezen, en het "simpelweg" berekenen.

Als je die berekeningen duidelijk op een rijtje hebt zie je vanzelf welke stappen je moet zetten om tot een bewijs te komen waarbij je r als variabele in je berekeningen laat staan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 27

Re: Parel in een looping

Maak een energiebalans. Dus welke energie heeft de bal in de startsituatie en welke energie in punt A.

Dan krijg je iets van:

E0 = Ea

Epotentieel + Ekinetisch = Epotentieel + Ekinetisch

mgh + 0 = mgh + 0,5 mv2 etc....

Berichten: 1.116

Re: Parel in een looping

Sowieso moet je het hele probleem niet zien vanaf de grond, maar vanuit de lucht.

Als je kijkt, zie je dat je
\(1.5 \cdot r\)
gevallen bent, op het moment dat de parel de bocht in gaat.

Met behoud van energie geldt:
\(\frac{1}{2}mv^2=mgh\)
. Als je nu bedenkt dat nu geldt
\(h = 1.5r\)
, lijkt me het bewijzen peanut geworden.

Berichten: 1

Re: Parel in een looping

JWvdVeer schreef:Sowieso moet je het hele probleem niet zien vanaf de grond, maar vanuit de lucht.

Als je kijkt, zie je dat je
\(1.5 \cdot r\)
gevallen bent, op het moment dat de parel de bocht in gaat.

Met behoud van energie geldt:
\(\frac{1}{2}mv^2=mgh\)
. Als je nu bedenkt dat nu geldt
\(h = 1.5r\)
, lijkt me het bewijzen peanut geworden.
hoe weet je dat h=1,5r is? (misschien is dit aangegeven op de tekening, maar die is op mijn scherm jammer genoeg vervangen door reclame :s ) in mijn handboek heb ik echter dezelfde oefening, en vindt ik over dit gegeven niets terug

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Parel in een looping

in mijn handboek heb ik echter dezelfde oefening, en vindt ik over dit gegeven niets terug
hopelijk kun je die hier dan plaatsen? ;) En dan liefst in een bijlage rechtstreeks bij je bericht, ipv via imageshack of zo? Want de eeuwigheidswaarde daarvan blijkt beperkt. :P

EDIT>>>>>>>>>>

e.e.a. even rustig doornemend
Als hij losgelaten wordt vanaf een hoogte 3,5r (met r de straal van de looping), bewijs dan dat de snelheid aan de top van de looping (vanaf de grond gezien dus 2r)
is dit de situatie denk ik:
looping.png
looping.png (8.16 KiB) 291 keer bekeken
3,5 -2 = 1,5
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer