Po natuurkunde, luchtwrijving bij slinger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Po natuurkunde, luchtwrijving bij slinger

Ik heb een probleempje:

Voor een examenopdracht voor natuurkunde moet ik g berekenen, op twee verschillende manieren. Een van deze manieren is een slinger geworden, want dan kan je g uitrekenen met 4pi^2, dat keer de lengte van de slinger en dat gedeeld door de slingertijd in het kwadraat. Ik kom alleen op erg lage waardes uit (zo rond de 9,1 en 8 komma nogwat)terwijl ik op 9,8 zou moeten uitkomen

Nou heb ik het vermoeden dat dit kan komen door de luchtwrijving, of misschien doordat ik de lengte verkeerd heb gemeten (ik heb van het begin van het touw tot het zwaartepunt van het dingetje wat eraan hangt gemeten)

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Po natuurkunde, luchtwrijving bij slinger

Als je luchtwrijving wil elimineren als factor zou je je experiment zó kunnen aanpassen dat je het kunt uitvoeren onder een vacuümstolp, vast wel beschikbaar op school.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Po natuurkunde, luchtwrijving bij slinger

Bedankt voor het snelle antwoord, goede oplossing ook, alleen ik moet het morgen al inleveren ;)

wat ik nu in elk geval heb gedaan is berekenen wat de slingertijd had moeten zijn als er geen sprake was geweest van luchtwrijving of meetfouten en dan een idee gegeven in hoeverre de luchtwrijving van invloed is geweest op de resultaten, dus ik denk/hoop dat mijn leraar daar wel tevreden mee is..

Toch bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Po natuurkunde, luchtwrijving bij slinger

Ik denk namelijk dat die luchtweerstand een verwaarloosbare factor is. Je kunt je discussie over de resultaten dus beter een andere kant op sturen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Po natuurkunde, luchtwrijving bij slinger

Misschien heb je je slingertijd niet nauwkeurig gemeten? Of je uitslagen te groot gemaakt? Uitslagen van meer dan een graad of 10 maken dat de slingerformule niet meer geldt... Bij volgende proefjes geef je gewoon aan wat je hebt gemeten, en welke fout je daarin gemaakt kan hebben. Succes,

Reageer