Algebra
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 26
Algebra
Hoe kom ik aan (x² + x - 1). (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x) ik weet de antwoord maar ik weet echt niet hoe je er aan komt.
(x² + x - 1). (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x)
= x^3 - 2x² + x² - 2x - x + 2
= (x^3 - x² - 4x + 3)- (x + 1) . (4 -x) . (2 + x)
= (x + 1) . (4 -x) = 4x - x² + 4 - x
=( 4x - x² + 4 - x ) . (2 + x )
= 8x + 4x² - 2x² - x^3 + 8 + 4x - 2x - x²
= (x^3 - 2x² + x² - 2x - x + 2) - (8x + 4x² - 2x² - x^3 + 8 + 4x - 2x - x²)
Dit ga ik nu niet uitrekenen want ik weet toch dat ik fout zal uitkomen...
Antwoord is -6x² - 13x - 6
Alvast bedankt
(x² + x - 1). (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x)
= x^3 - 2x² + x² - 2x - x + 2
= (x^3 - x² - 4x + 3)- (x + 1) . (4 -x) . (2 + x)
= (x + 1) . (4 -x) = 4x - x² + 4 - x
=( 4x - x² + 4 - x ) . (2 + x )
= 8x + 4x² - 2x² - x^3 + 8 + 4x - 2x - x²
= (x^3 - 2x² + x² - 2x - x + 2) - (8x + 4x² - 2x² - x^3 + 8 + 4x - 2x - x²)
Dit ga ik nu niet uitrekenen want ik weet toch dat ik fout zal uitkomen...
Antwoord is -6x² - 13x - 6
Alvast bedankt
- Berichten: 24.578
Re: Algebra
Groen en rood zijn niet gelijk aan elkaar; als groen de opgave is, kan rood dus niet het antwoord zijn. Foutje?yahiko schreef:(x² + x - 1). (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x)
Antwoord is -6x² - 13x - 6
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
-
- Berichten: 26
Re: Algebra
Groen en rood zijn niet gelijk aan elkaar; als groen de opgave is, kan rood dus niet het antwoord zijn. Foutje?
Jawel ik heb de antwoordblad en het zegt dat de antwoord -6x² - 13x - 6 is alleen weet ik niet hoe je er aan komt.
- Berichten: 24.578
Re: Algebra
Nee hoor, die zijn niet gelijk aan elkaar (als tenminste groen de opgave was). Fout overgenomen of fout in de opgave.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
-
- Berichten: 26
Re: Algebra
Oh ok zo dus ja de opgave is (x² + x - 1). (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x )Nee hoor, die zijn niet gelijk aan elkaar (als tenminste groen de opgave was). Fout overgenomen of fout in de opgave.
Die groen was bedoeld om gewoon op het einde die twee uit te rekenen.
- Berichten: 24.578
Re: Algebra
En wat moet je doen met die opgave? De haakjes uitwerken? Ontbinden in factoren?
Het antwoord kan alleszins niet "-6x²-13x-6" zijn, daaraan is dit helemaal niet gelijk...
Het antwoord kan alleszins niet "-6x²-13x-6" zijn, daaraan is dit helemaal niet gelijk...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 24.578
Re: Algebra
Dat is nogal cryptisch... Misschien toch wat duidelijker zijn?
Als je daarmee "ontbinden in factoren" bedoelt, snap ik niet waarom je zegt dat het antwoord "-6x²-13x-6" moet zijn; en niet bijvoorbeeld -(2x+3)(3x+2). Dit antwoord klopt alleszins niet met de opgave die je gaf.
Als je daarmee "ontbinden in factoren" bedoelt, snap ik niet waarom je zegt dat het antwoord "-6x²-13x-6" moet zijn; en niet bijvoorbeeld -(2x+3)(3x+2). Dit antwoord klopt alleszins niet met de opgave die je gaf.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
-
- Berichten: 26
Re: Algebra
Het is niet ontbinden in factoren.
Dit is oefening 115 ik ga je de voorbeeld van 114 geven hetzelfde ga je moeten doen met 115.
( a - b ) . (a - b -c )
= a² - ab - ac - ab + b² + bc
= a² + b² - 2ab - ac + bc
Hetzelfde doe je met 115 en ik weet echt niet hoe je er aan komt
Dit is oefening 115 ik ga je de voorbeeld van 114 geven hetzelfde ga je moeten doen met 115.
( a - b ) . (a - b -c )
= a² - ab - ac - ab + b² + bc
= a² + b² - 2ab - ac + bc
Hetzelfde doe je met 115 en ik weet echt niet hoe je er aan komt
- Berichten: 24.578
Re: Algebra
Je moet dus alle haakjes wegwerken. Maar als je dat doet met
(x² + x - 1). (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x)
dan krijg je niet "-6x²-13x-6" - zoals ik je al een tijdje probeer te zeggen...
(x² + x - 1). (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x)
dan krijg je niet "-6x²-13x-6" - zoals ik je al een tijdje probeer te zeggen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Berichten: 24.578
Re: Algebra
Dat gebruik je om de haakjes uit te werken, maar het opgegeven antwoord klopt niet (met deze opgave). Als ze niet aan elkaar gelijk zijn, lukt dat natuurlijk "op geen enkele manier" of "met geen enkele methode" .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
-
- Berichten: 26
Re: Algebra
Dat gebruik je om de haakjes uit te werken, maar het opgegeven antwoord klopt niet (met deze opgave). Als ze niet aan elkaar gelijk zijn, lukt dat natuurlijk "op geen enkele manier" of "met geen enkele methode" .
Dan is de blad zeker verkeerd....
Kan je bijvoorbeeld niet bij (x² + x - 1). (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x) eerst de (x - 2) en de (2 + x) zodat je nog (x - 2) ofzo uitkomt?
- Berichten: 24.578
Re: Algebra
Tenzij je iets verkeerd hebt overgeschreven, is het blad inderdaad fout.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
-
- Berichten: 26
Re: Algebra
Ok, maar in ieder geval er staat op '' product veelterm x veelterm''.
Opgave is (x² + x - 1) . (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x)
En de antwoord ( zo staat het toch op de blad) is -6x² - 13x - 6
In ieder geval toch bedankt.
Opgave is (x² + x - 1) . (x - 2) - (x + 1) . (4 - x) . (2 + x)
En de antwoord ( zo staat het toch op de blad) is -6x² - 13x - 6
In ieder geval toch bedankt.