Pws wiskunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 199

Pws wiskunde

Ik zit nu in 5 vwo en ga volgend jaar mijn PWS doen over hogerdimensionaal rekenen. Ik wil mij graag in de vakantie alvast flink verdiepen. Iemand tips voor boeken of sites?

Alvast bedankt.

p.s. Ik heb nog niet echt een beeld van hoe ingewikkeld het is... als iemand mij een beetje een idee kan geven is dat welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Pws wiskunde

Aangezien ik er nog nooit van gehoord heb en op Google niet direct een duidelijk uitleg vind, misschien kan je (voor mij en anderen) alvast even zeggen wat je bedoelt met "hogerdimensionaal rekenen"?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.116

Re: Pws wiskunde

hogerdimensionaal
Wat versta je hieronder? Dus de afstanden die gelden in vierdimensionale ruimten e.d.? En het concept van meerdimensionale ruimte gebruiken voor bijv. binaire logica, of wat wil je? Je kunt met hogerdimensionaal (ik prefereer toch de term meer- of multidimensionale wiskunde) heel veel kanten op en het heeft vele toepassingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Pws wiskunde

Er staat ook "rekenen" achter, daarbij denk ik niet meteen aan erg geavanceerde onderwerpen...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.116

Re: Pws wiskunde

Nee, ik dacht ook aan dingen als pythagoras toepassen in multidimensionale ruimten en hoeken berekenen in een bepaald multidimensionaal coördinatenstelsel, etc.

Maar zolang de TS daar zelf geen uitspraak over doet, kun je er weinig over zeggen denk ik.

Berichten: 199

Re: Pws wiskunde

Ik weet zelf ook nog niet precies wat. Maar ik heb complexe getallen gehad, dat zijn dus een soort van 2 dimensionale getallen omdat ze een coördinaat in een vlak zijn. Dit kun je vast wel doorwerken naar getallen met nog meer. En hiervan dan dus wat vergelijkingen oplossen (of vergelijkingen met dit soort antwoorden). Mijn vader noemde matrix rekenen, maar ik weet niet of dat hetzelfde is. Nu duidelijk? ;)

Berichten: 1.116

Re: Pws wiskunde

Matrix rekenen kan inderdaad gebruikt worden als beschrijving van een multidimensionaal stelsel. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon vectoren en matrices doen. En nee, ik ken geen getallen die je in 3D moet voorstellen. Maar dat zou ook aan mij kunnen liggen.

Ik zou gewoon nog eens nadenken wat je zelf wilt en evt. bij je docent navragen of hij/zij nog iets weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Pws wiskunde

Twee meerdimensionale vectoren kun je gemakkelijk optellen en er het inwendig product van bepalen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.095

Re: Pws wiskunde

Je zou je kunnen gaan verdiepen in lineaire algebra, en dus gaan rekenen met matrices en vectoren in een willekeurig aantal dimensies. Dit kun je zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wil. Dit zijn typisch vakken die in het eerste jaar op de universiteit gegeven worden (en de meer geavanceerdere technieken in latere jaren, maar daar moet je niet aan beginnen :-p). Overleg eens met je docent wat je daarmee zou kunnen doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Pws wiskunde

Ik heb zelf in mijn 6de middelbaar Latijn-Wiskunde (Belgische school) al vrij veel over matrices en lineaire algebra gezien. Het is dus mogelijk dat die stof gewoon in je leerplan zit, en dan zal je je meer in de materie moeten verdiepen om met dingen te komen die je niet gewoon in de les hebt gezien.

Andere interessante onderwerpen zijn misschien statistiek, meervoudige integralen en differentiaalvergelijkingen.

Reageer