Watertransport

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Watertransport

Wat bedoelt men in feite met:

'diffusie van watermoleculen wordt veroorzaakt door willekeurige thermische beweging'?

dit lijkt me toch vrij vaag. Ik verklaar diffusie normaal altijd met de wet van Fick. Ik weet dat hierbij de diffusiecoëfficiënt Ds temperatuursafhankelijk is. Maar wat bedoelt men met willekeurig?

mja

Re: Watertransport

Tsja willekeurig betekent in dit geval in alle richtingen even sterk. Diffusie door warmtebeweging zou dus in alle richtingen even sterk zijn. Maar wat zou er gebeuren als een druppel inkt aan het wateroppervlak lag???

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Watertransport

dat zal dan waarschijnlijk wel te maken hebben met diffusie ;)

Kleine molecules water en grote inktmolecules vermengen tot een evenwicht ontstaat

Re: Watertransport

Ja maar de diffusie omhoog is onmogelijk omdat daar geen water is (alleen lucht). Is nu de diffusie naar beneden en opzij anders dan als de druppel middenin het water ligt? Verspreidt de inkt zich langs het oppervlak sneller dan naar beneden? En als dat het geval is waar wordt dit dan precies door veroorzaakt? Door cohesie/adhesie, door het gewicht van de inktmoleculen (of olie, dat gaat drijven) door verschillen in warmtebeweging? Misschien niet voor jou van belang maar ik vraag me af of warmtebewegingen altijd precies gelijk zijn in alle richtingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Watertransport

Ja ik denk alleszins dat inkt minder snel zal diffunderen als je meer naar het oppervlak gaat. Ik ben zeker geen fysicus, maar volgens mij is door de sterke cohesieve eigenschappen van watermoleculen (like likes like) de oppervlaktespanning sterk (H-bruggen zorgen voor een aanzienlijke interactie). En dus zal eender welke op te lossen stof slechter vermengen aan het oppervlak, omdat het vormen van een watermantel rond de molecule (inkt hier) minder evident is.

Van warmtebewegingen heb ik momenteel geen kaas gegeten ;) misschien iemand die er meer van kent?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Watertransport

Wat bedoelt men in feite met: 'diffusie van watermoleculen wordt veroorzaakt door willekeurige thermische beweging'? Dit lijkt me toch vrij vaag. Ik verklaar diffusie normaal altijd met de wet van Fick. Ik weet dat hierbij de diffusiecoëfficiënt Ds temperatuursafhankelijk is. Maar wat bedoelt men met willekeurig?
Volgens de Wet van Fick beweegt de diffunderende stof exact in de richting van de gradient, deze wet kijkt niet op molekuulniveau. Maar als je mikroskopisch naar de molekuulbeweging kijkt dan is dat een zigzaggend botsingspad. Het verschil tussen het zigzagpad en het gemiddelde pad is 'willekeurig' (random). Hoe hoger de temperatuur, des hoger de gemiddelde kinetische energie van de molekulen, en des te grilliger het zigzagpad. Daarom noemen ze de zigzagbeweging thermisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Watertransport

Volgens de Wet van Fick beweegt de diffunderende stof exact in de richting van de gradient, deze wet kijkt niet op molekuulniveau. Maar als je mikroskopisch naar de molekuulbeweging kijkt dan is dat een zigzaggend botsingspad. Het verschil tussen het zigzagpad en het gemiddelde pad is 'willekeurig' (random). Hoe hoger de temperatuur, des hoger de gemiddelde kinetische energie van de molekulen, en des te grilliger het zigzagpad. Daarom noemen ze de zigzagbeweging thermisch.


Precies wat ik zocht, dank u wel ;)

Reageer