Vergelijking opstellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Vergelijking opstellen

Hallo,

hoe stel ik de vergelijkingen van de krommen in deze grafiek op. Volgens mij is het een logaritmisch verband, maar weet ik niet zeker.
grafiek.JPG
grafiek.JPG (28.34 KiB) 209 keer bekeken


bvd,

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking opstellen

Je kan met een computerprogramma benaderde formules laten opstellen ("curve fitting"); bv. in Excel, als je de data en bovenstaande grafiek daarin hebt staan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Vergelijking opstellen

Je kan met een computerprogramma benaderde formules laten opstellen ("curve fitting"); bv. in Excel, als je de data en bovenstaande grafiek daarin hebt staan.


Ik heb de gegevens in excel, maar wanneer ik bij trendlijn logaritmisch aanklik verdwijnt de trendlijn op 1 of andere manier, andere verbanden kan ik wel aanklikken maar die heb ik niet nodig. (lineair enzo).Of is er een andere manier?

Berichten: 1.116

Re: Vergelijking opstellen

Je zou van alle punten de (voor het mooie de natuuurlijke) logaritme kunnen berekenen. Dan gaat het er mogelijk uitzien als een lijn (
\(\frac{dT}{dt}=cT \Rightarrow T(t) = T(0) \cdot e^{ct}\)
, dus
\(\ln(T(t)) = \ln(T(0)) + ct\)
. Dit is een rechte lijn met richtingscoëfficiënt c en beginwaarde van, afgezien van meetfouten e.d., ongeveer
\(ln(T(0))\)
. Daarna kun je met lineaire regressie de beste lijn bepalen voor deze punten (zie ook wikipedia).

Met de gevonden waarden uit de lineaire regressie kun je dan weer netjes terugreken naar niet lineaire regressie. Je zou het gezien de mooie lijn misschien zelfs zonder lineaire regressie kunnen doen, maar dat is voor jou om te bepalen.

Reageer