Springen naar inhoud

Hydrometer, oefening

• Log in om te kunnen reageren

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2010 - 13:01

Ik zit verveeld met volgende oefening:

Een densimeter (= hydrometer) met een diameter van 1 cm zakt in water 10 cm diep. In een onbekende vloeistof komt het merkteken voor water 0,5 cm boven het vloeistofoppervlak uit. Bereken de soortelijke massa van deze vloeistof.

Ik geraak er maar niet aan uit. Ik weet dat het iets met de wet van Archimedes te maken heeft, maar hoe moet ik dit dan op lossen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TerrorTale

TerrorTale

• >100 berichten
  • 146 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2010 - 15:17

Er werken 2 krachten in op de densimeter:

-het gewicht

-de opwaartse kracht LaTeX

het gewicht is de massa van de densimeter * g

de som van de krachten is nul dus zijn deze twee krachten aan elkaar gelijk.
het gewicht van de densimeter is gelijk bij beide vloeistoffen.
Als je dan deze formule kent:

LaTeX

heb je volgens mij alles wat je nodig hebt om de oefening op te lossen.

Veranderd door TerrorTale, 11 juni 2010 - 15:18

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 juni 2010 - 19:52

Ik zit verveeld met volgende oefening:

Een densimeter (= hydrometer) met een diameter van 1 cm zakt in water 10 cm diep. In een onbekende vloeistof komt het merkteken voor water 0,5 cm boven het vloeistofoppervlak uit. Bereken de soortelijke massa van deze vloeistof.

Ik geraak er maar niet aan uit. Ik weet dat het iets met de wet van Archimedes te maken heeft, maar hoe moet ik dit dan op lossen?

Ik begrijp de vraag niet goed. Een densimeter is een meettoestel waarmee men de soortelijke massa van vloeistoffen kan bepalen. In zuiver water zakt hij tot het merkteken 1 op de hoogte van het vloeistofoppervlak staat. Er bestaan densimeters om soortelijke massa vloeistoffen kleiner en groter dit van water te bepalen(Voor vloeistoffen s.m. groter water(1gr/cm≥) staat 1 bovenaan en omgekeerd onderaan). Na aflezen x 1gr/cm≥ geeft s.m. onderzochte vloeistof.
Het toestel steunt op wet Archimedus (opwaatse drukkracht=gewicht verplaatste vloeistof).
Klik hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2010 - 22:14

Hartelijk dank Terrortale!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures