Hydrometer, oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Hydrometer, oefening

Ik zit verveeld met volgende oefening:

Een densimeter (= hydrometer) met een diameter van 1 cm zakt in water 10 cm diep. In een onbekende vloeistof komt het merkteken voor water 0,5 cm boven het vloeistofoppervlak uit. Bereken de soortelijke massa van deze vloeistof.

Ik geraak er maar niet aan uit. Ik weet dat het iets met de wet van Archimedes te maken heeft, maar hoe moet ik dit dan op lossen?

Berichten: 146

Re: Hydrometer, oefening

Er werken 2 krachten in op de densimeter:

-het gewicht

-de opwaartse kracht
\(F_B\)
het gewicht is de massa van de densimeter * g

de som van de krachten is nul dus zijn deze twee krachten aan elkaar gelijk.

het gewicht van de densimeter is gelijk bij beide vloeistoffen.

Als je dan deze formule kent:
\(\rho_{water} * V * g = F_B\)
heb je volgens mij alles wat je nodig hebt om de oefening op te lossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Hydrometer, oefening

JeanJean schreef:Ik zit verveeld met volgende oefening:

Een densimeter (= hydrometer) met een diameter van 1 cm zakt in water 10 cm diep. In een onbekende vloeistof komt het merkteken voor water 0,5 cm boven het vloeistofoppervlak uit. Bereken de soortelijke massa van deze vloeistof.

Ik geraak er maar niet aan uit. Ik weet dat het iets met de wet van Archimedes te maken heeft, maar hoe moet ik dit dan op lossen?
Ik begrijp de vraag niet goed. Een densimeter is een meettoestel waarmee men de soortelijke massa van vloeistoffen kan bepalen. In zuiver water zakt hij tot het merkteken 1 op de hoogte van het vloeistofoppervlak staat. Er bestaan densimeters om soortelijke massa vloeistoffen kleiner en groter dit van water te bepalen(Voor vloeistoffen s.m. groter water(1gr/cm³) staat 1 bovenaan en omgekeerd onderaan). Na aflezen x 1gr/cm³ geeft s.m. onderzochte vloeistof.

Het toestel steunt op wet Archimedus (opwaatse drukkracht=gewicht verplaatste vloeistof).

Klik hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 393

Re: Hydrometer, oefening

Hartelijk dank Terrortale!!

Reageer