Springen naar inhoud

Alfa & beta receptoren

• Log in om te kunnen reageren

marcia007

marcia007

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2010 - 23:07

Adrenaline, noradrenaline en isoproterenol zijn 3 stoffen (neurotransmitters in dit geval volgens mij) die op zowel alfa- als beta-receptoren kunnen binden.
Maar hoe weet ik of ze een para- of een ortho-sympatische werking hebben?
B1, die op de hartspier werkt heeft volgens mij een ortho-sympatische werking. Maar dat weet ik niet zeker. En van de alfa receptoren durf ik het ook niet te zeggen.
Zit er eigenlijk wel een logisch systeem in? Of hangt het af van het te be´nvloeden orgaan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2010 - 23:22

Of hangt het af van het te be´nvloeden orgaan?

Dit.

In het algemeen geldt:

postganglionaire a- en b-receptoren = sympatisch
postganglionaire muscarine- en nicotinereceptoren = parasympatisch
preganglionaire receptoren zijn ALTIJD cholinerg, zowel sympatisch als parasympatisch.

Sommige organen die sympatisch worden geinnerveerd werken met de (postganglionaire) muscarine- of nicotinereceptoren. Hetzelfde geldt voor sommige organen die parasympatisch worden geinnerveerd (postganglionaire a- en b-receptoren).

Zie ook: http://en.wikipedia..../Postganglionic
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

marcia007

marcia007

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 11:54

Dit.

In het algemeen geldt:

postganglionaire a- en b-receptoren = sympatisch

Maar ik dacht dat b-receptoren na activatie zorgden voor vasodilatatie, en a-receptoren na activatie zorgden voor vasocontractie. En als ik dan als voorbeeld het darmstelsel neem, dan hangt het toch af van welke receptor er geactiveerd wordt
(a> vasocontractie > minder bloed naar het darmstelsel > minder darmwerking = orthosympatisch?)
(b> vasodilatatie > meer bloed naar het darmstelsel > meer darmwerking = parasympatisch?)

of het (ortho)sympatisch of parasympatisch is?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 12:03

Maar ik dacht dat b-receptoren na activatie zorgden voor vasodilatatie, en a-receptoren na activatie zorgden voor vasocontractie. En als ik dan als voorbeeld het darmstelsel neem, dan hangt het toch af van welke receptor er geactiveerd wordt
(a> vasocontractie > minder bloed naar het darmstelsel > minder darmwerking = orthosympatisch?)
(b> vasodilatatie > meer bloed naar het darmstelsel > meer darmwerking = parasympatisch?)

of het (ortho)sympatisch of parasympatisch is?

Nee, de namen zeggen het al: alfa-adrenerge receptoren en b-adrenerge receptoren. Beiden behoren (in het algemeen, zie vorige post) tot het sympatische zenuwstelsel, ze hebben alleen een andere werking op het effectororgaan.

De parasympatische invloed op het darmstelsel gaat via de cholinerge receptoren.

marcia007

marcia007

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 12:13

Ok, tot zover is het duidelijk. Maar wat is dan het verschil tussen alfa- en beta-receptoren? Want zover ik weet hebben ze wel invloed op dezelfde organen toch? Daarmee bedoel ik dat bijvoorbeeld het darmstelsel zowel alfa- als beta-receptoren bevat.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 12:27

Je ziet denk ik de distributie van de receptoren over het hoofd. De receptoren zijn niet proportioneel verdeeld over alle organen. Alfa receptoren leiden tot vasoconstrictie, ook van je darmen. Beta receptoren leiden tot vasodilatatie, maar deze zitten met name in de skeletspieren (dwarsgestreept spierweefsel), en niet zozeer in het gladde spierweefsel van je darmen. Daarnaast is het effect anders; beta stimulatie geeft een relaxatie van het gladde spierweefsel.

Hier een overzicht:
http://en.wikipedia....nergic_receptor

marcia007

marcia007

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 12:39

Maar even om te kijken of ik het nu door heb:

POSTGANGLIONAIR:
Cholinerge receptoren zijn parasympatisch
Adrenerge receptoren zijn (ortho)sympatisch, met daarbij als bijkomend gegeven dat alfa-receptoren voor vasoconstrictie zorgen, en beta-receptoren voor vasodilatatie zorgen en vnl in het dwarsgestreept spierweefsel voorkomen.
PREGANGLIONAIR:
Cholinerge receptoren zijn zowel para- als ortho-sympatisch.

(de uitzonderingen even niet meegerekend)

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 13:20

juist

marcia007

marcia007

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 13:37

juist

;) my favorite word!

En mijn grote dank voor de hulp!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures