Betablokkers bij diabetes melitus

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 95

Betablokkers bij diabetes melitus

Hoi,

Ik heb een vraagje.

Patienten met diabetes melitus krijgen hartkloppingen bij hypo's -> teken om insuline te injecteren.

Nu, je wilt de HF van die patient naar beneden halen (los van het feit dat hij DM heeft). Dat houdt dan risico in omdat de patient de hypo's niet meer voelt.

Je mag dus geen betablokkers gebruiken (denk ik). Of mag je bv beta 2 gebruiken, maar beta 1 niet, of andersom?

Zelf denk ik gewoon, GEEN van de 2.. maar ben het niet zeker..

iemand helpen?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Berichten: 1.116

Re: Betablokkers bij diabetes melitus

Nu, je wilt de HF van die patient naar beneden halen (los van het feit dat hij DM heeft).
Waarom zou je de HF omlaag willen halen dan? Welk nut heeft dat?
Dat houdt dan risico in omdat de patient de hypo's niet meer voelt
Waarop baseer je dat? Over het algemeen heb je twee soorten symptomen die je achtereenvolgens bij een hypo krijgt: adrenerge en neuroglycopene symptomen (verwardheid, buiten bewustzijn geraken). Bij die adrenerge symptomen hoort ook je angstig, vervelend voelen, zweten, trillen, etc. Dus lijkt me stug dat je met betablokkers opeens totaal geen adrenerge symptomen voelt. Mede omdat een deel daarvan helemaal niet geblokkeerd wordt door ß-blokkers.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Betablokkers bij diabetes melitus

Ik snap de casus ook niet helemaal. Als je vraag is, wat is beter bij diabetes: b1-blokkade of b2-blokkade, dan is het antwoord de eerste, omdat b1-blokkade nauwelijks van invloed is op de glycogenolyse en lipolyse. De selectieve b-blokkers verdienen dan de voorkeur.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.116

Re: Betablokkers bij diabetes melitus

Ik snap de casus ook niet helemaal.
Ik snap de casus helemaal niet. De enige reden waarvan ik me kan voorstellen waarom je de HR omlaag wilt brengen zou als anti-aritmicum kunnen zijn, angina pectoris, o.i.d. Echter, in veel gevallen zijn ACE-remmers en soms diuretica een veel beter behandeling dan ß-blokkers.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Betablokkers bij diabetes melitus

Ik snap de casus helemaal niet. De enige reden waarvan ik me kan voorstellen waarom je de HR omlaag wilt brengen zou als anti-aritmicum kunnen zijn, angina pectoris, o.i.d. Echter, in veel gevallen zijn ACE-remmers en soms diuretica een veel beter behandeling dan ß-blokkers.


Helemaal mee eens. Temeer omdat de hartkloppingen een gevolg zijn van de hypo's. Als de persoon in kwestie goed is ingesteld komen die hypo's helemaal niet voor, en hoef je niet (symptomatisch) b-blokkers te geven. Sowieso hoeven die hartkloppingen niet per se een uiting te zijn van een sinustachycardie, supraventriculaire tachycardie of andere (medicatie behoevende) aritmieen. Doodnormale PAC's of VES'sen behoeven geen behandeling.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 24

Re: Betablokkers bij diabetes melitus

Laat buffalo nou net dezelfde opleiding als ik volgen ;) En ik geloof dat het niet echt als casus bedoeld is, maar meer om de functie/werking van ;) -blokkers weer te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: Betablokkers bij diabetes melitus

Danku Marcia :-)
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Betablokkers bij diabetes melitus

Laat buffalo nou net dezelfde opleiding als ik volgen ;) En ik geloof dat het niet echt als casus bedoeld is, maar meer om de functie/werking van ;) -blokkers weer te geven.
Ok, dat is duidelijk.
Patienten met diabetes melitus krijgen hartkloppingen bij hypo's -> teken om insuline te injecteren.
Dit klopt ook al niet. Als je een hypo hebt kun je natuurlijk beter geen insuline spuiten, want dan geraak je

zomaar in een hypoglycemisch coma. :) Wat nu de exacte vraag was van Buffalo blijft nog een beetje onduidelijk, maar goed.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 95

Re: Betablokkers bij diabetes melitus

Ok, nu ben ik niet meer mee, mijn vraag klopte idd niet

Wat heeft het maskeren van tekenen van hypoglycemie eigenlijk te maken met diabetes mellitus?
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Betablokkers bij diabetes melitus

Wat heeft het maskeren van tekenen van hypoglycemie eigenlijk te maken met diabetes mellitus?


Niet veel. Enerzijds mag je gewoon b-blokkers gebruiken bij DM, de voorkeur gaat dan wel uit naar de selectieve b-blokkers zoals ik eerder vermeldde. Het liefst heb je andere medicijnen zoals ACE-remmers (wat JWvdVeer zei), wat het middel van eerste keus is bij de antihypertensieve behandeling bij DM. Anderzijds is maar de vraag in hoeverre alle symptomen worden gemaskeerd. Je hersenen krijgen bij een hypo ook minder glucose, dus dan krijg je sufheid, verwardheid, agitatie etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer