Hydride aas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

Hydride aas

hallo,

ik ga op school meten met de hydride AAS en moet de elementen Seleen en Antimoon meten.

de reactie vergelijkingen:

antimoon:

oxidator: H3SbO3 + H3O+ + e- <--> SbH3 + H2O

reductor: BH4- +H2O <--> H3BO3 + H3O+ + 2e-

seleen:

oxidator: H2SbO3 + H3O+ + e- <--> SeH2 + H2O

reductor: BH4- +H2O <--> H3BO3 + H3O+ + 2e-

kan iemand me misschien helpen met het kloppend krijgen van deze reactievergelijkingen? (o.a. de elektronen)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hydride aas

Losse elektronen komen niet voor in een chemische reactievergelijking. Dat betekent dus dat beide reacties in een zodanige verhouding zullen verlopen dat de elektronen die bij de ene reactie zouden ontstaan, verbruikt worden in de andere reactie.

Die verhouding kun je tot uiting laten komen door alle termen in de reactievergelijking met een bepaalde factor te vermenigvuldigen.

In hoofdstukken/internetpagina's/vraagstukken op dit forum over redoxreacties staat een en ander ook uitgewerkt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 63

Re: Hydride aas

ik heb eens op internet gespeurd en de volledige reactie van antimoon met boorhydride gevonden.

4H3SbO3 + 3H3O+ +3BH4- --> 4SbH3 + 3H3BO3 + 6H2O

maar ik krijg de halfreacties niet kloppend...deze heb ik nou net nodig.

kan iemand me misschien helpen? ik heb al met oxidatiegetallen proberen uit te rekenen, maar het is me nog niet gelukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hydride aas

Naar mijn mening is het gemakkelijker om met H+ te werken in plaats van H3O+, maar voor de manier van werken maakt dat niet zoveel uit.

Nemen we de eerste halfreactie: Aan de linkerkant van de pijl staan 3 O-atomen. Die moeten ook aan de rechterkant terugkomen, in de vorm van H2O. Per O-atoom heb je dus 2 H+ nodig:

H3SbO3 + 6 H+ + x e --> SbH3 + 3 H2O

In totaal moet in deze halfreactie de lading in balans zijn. Hierdoor kun je concluderen dat x gelijk moet zijn aan 6.

Door naar de oxidatietoestanden van Sb voor en na de pijl te kijken kun je je ervan overtuigen dat dit klopt.

Idem voor de andere reacties.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer