Springen naar inhoud

Oppervlakte van een warmtewisselaar overbrengen naar lengte

• Log in om te kunnen reageren

skipe

skipe

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 16:18

Beste,
bij het maken van een oefening kwam ik tot het volgende probleem.
De oefening gaat over een luchtkoeler. Over de luchtkoeler stroomt er lucht met een temp van 85°C en moet gekoeld worden naar 30°C. Hierbij moeten we de lengte van de buis (waar het koelmedium door vloeit) berekenen van de luchtkoeler.
De buis geeft een binnendiameter van 16mm en een buitendiameter van 20mm.
Na enige berekeningen te maken kom ik op een oppervlakte uit van 2,55m² om de afkoeling te kunnen verwezelijken.
Hier komt nu mijn vraag. De leerkracht gebruikt de volgende formule om die lengte te berekenen.
A = Pi . dgem . l

Voor dgem neemt hij dgem = (0,02 - 0,016)/2 = 0,018m

lengte = A/Pi.dgem = 2,55 / (3,14 . 0,018m) = 45m

Dit is toch niet correct!!!
Ik denk dat je de volgende werktwijze moet gebruiken.

Dus oppervlakte buitendiameter buis is A1 = Pi.d²/4 = 3,14 . 0,02² / 4 = 0,00031m²
oppervlakte binnendiameter buis A2 = Pi.d²/4 = 3,14 . 0.016²/4 = 0,0002m²
Hiervan neem ik het verschil A3 = A1-A2 = 0,00011m²

Hieruit zoek ik de diameter A3 = Pi.d²/4 d = vierkantswortel ((A.4)/Pi) = vierkantswortel ((0,00011 . 4)/ 3,14) = 0,012m
Hiermee kan ik dan de lengte berekenen A= Pi . d . l l= A / (Pi . D) = 2,55 / (3,14 . 0,012) = 67,64 m

Welke werkwijze is correct?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 juni 2010 - 16:52

Sorry hoor, maar jouw methode is ... complete onzin.

De leerkracht heeft gelijk: het oppervlak A van een buis = omtrek * lengte = pi * d * L

Gewoonlijk zijn de berekeningsmethoden voor een warmtewisselaar zodanig dat het berekende oppervlak het benodigde uitwendige oppervlak van de buis is. Dus d is dan niet dgem maar du (u = uitwendig). Omdat ik niet kan zien hoe jij die 2,55 m2 berekend hebt kan ik niet zeggen of je inderdaad du moet gebruiken of wellicht toch dgem of misschien zelfs di (i = inwendig).
Hydrogen economy is a Hype.

skipe

skipe

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 17:02

Ok dit antwoord is duidelijk.

Om die oppervlakte te bereken is er vertrokken vanuit de kant van de lucht. Dus zoals je zegt zou er moeten gerekend worden met de buitenoppervlakte van de buis. Aangezien de warmte van de buitenzijde van de buis naar de binnenzijde van de buis moet vloeien.

Via de berekening die ik maakte, maakte ik gebruikt van de totale opp van de wand (doorsnede). Dit is dus niet correct

Alvast bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures