Springen naar inhoud

Vraag kansrekenen

• Log in om te kunnen reageren

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2010 - 19:59

Ik heb deze vraage opgelost in mijn boek, maar er staat geen oplossing bij:

Hoe een antwoord krijgen, zonder een vraag te stellen.
In het kader van haar drugsbeleid wil de school in samenwerking met de leerlingenraad en het oudercomité een enquête houden onder al haar leerlingen, om een idee te krijgen hoeveel van de leerlingen soms illegale drugs gebruiken (rond legale drugs liep al een actie). De leerlingenraad merkte echter al op dat leerlingen niet graag antwoorden op dergelijke vragen en vaak bang zijn dat hun handschrift door de leerkrachten herkend zal worden.

Daarom werd de volgende procedure bedacht: men zou voor elke leerling die de school telt een briefje in een grote doos steken. Op 70% van de briefjes zou de vraag:"Gebruik je soms illegale drugs?" staan, op de overige 30% de vraag "Is het laatste cijfer van je telefoonnummer even?". Elke leerling zou een briefje uit de doos nemen, de vraag lezen en schriftelijk antwoorden op een blanco blaadje met "ja" of "nee", vooral de vraag te vernietigen. Op die manier zou de leerkracht niet kunnen weten op welke vraag de leerling nu eigenlijk antwoorde.

We nemen aan dat 50% van de telefoonnummers op een even cijfer eindigen en dat alle leerlingen eerlijk antwoordden.

1) Teken een kansboom bij deze procedure en vul zoveel mogelijk gegevens nu reeds in.
2) Na afloop bleek dat 33% van de leerlingen "ja" had geantwoord. Vervolledig met dit gegeven de kansboom. Geef een schatting van het aantal gebruikers van illegale drugs in % in deze school.
3) Hoeveel % zou "ja" geantwoord hebben, mochten alle leerlingen drugs gebruiken?

Oplossingen:

1) Heb ik gemaakt en is normaal wel juist.
2) 18%
3) 85%

Zijn mijn antwoorden juist?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2010 - 20:36

Lijkt me goed

• Gast

Geplaatst op 13 juni 2010 - 08:03

Nee volgens mij is het niet goed.
Ben je middelbaar scholier of universitair? In het tweede geval moet je volgens mij het theorema van Bayes toepassen.
In het eerste geval, of als je Bayes als gegeven mag nemen, moet je berekenen hoeveel procent van de 'ja' briefjes is ingevuld als antwoord op de 'even/oneven' vraag, en dat is idd 15%. Je mag dat ook nog van de totale 33% aftrekken. Maar daarna moet je nog een extra berekening uitvoeren. Succes,

Kwintendr

Kwintendr

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juni 2010 - 08:36

Ik ben middelbaar scholier. Het enige wat wij al gezien hebben is de formule van Laplace...
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

• Gast

Geplaatst op 13 juni 2010 - 08:48

OK, bepaal dan hoeveel ja-kaartjes betrekking hebben op de drugsvraag, en hoeveel kaartjes er in totaal betrekking hadden op de drugsvraag. Daaruit kan je het percentage gebruikers bepalen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures