[wiskunde] Extremumvraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 478

Extremumvraagstuk

Hallo, ik geraak echt niet uit onderstaand extremumvraagstuk. Ik vind het voorschrift maar niet.

Op een fruitbedrijf staan per hectare 60 appelbomen, een boom draagt gemiddeld 500 appels. Onderzoek heeft uitgewezen dat voor elke extra boom die men plaatst het gemiddelde daalt met 5 appels. Hoeveel extra bomen moet men per hectare plaatsen om een maximale opbrengst te verkrijgen?

We hebben gezien dat we bij extremumvraagstukken het antwoord op de vraag de onbekende is en dat is volgens het aantal bomen per hectare.

x=extra aantal bomen

f(x)= maximale opbrengst.

Kan iemand helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Extremumvraagstuk

De opbrengst per hectare is het product van het aantal bomen op een hectare met het aantal appels per boom. Je vertrekt van 60 appelbomen die 500 appels per boom geven. Stel dat je n bomen toevoegt, hoeveel appels per boom heb je dan nog?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Extremumvraagstuk

De opbrengst per hectare is het product van het aantal bomen op een hectare met het aantal appels per boom. Je vertrekt van 60 appelbomen die 500 appels per boom geven. Stel dat je n bomen toevoegt, hoeveel appels per boom heb je dan nog?
Ok, ik ben echt slecht in vraagstukken.

Eum, volgens mij dus ik voeg bij 60 n bij dan krijg ik al 60+n.

Meer krijg ik er echt niet uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Extremumvraagstuk

Dat is al goed. Maar voor elke boom meer, zijn er ... appels minder. Dus voor n bomen meer, zijn er ... appels (per boom) minder.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Extremumvraagstuk

Dat is al goed. Maar voor elke boom meer, zijn er ... appels minder. Dus voor n bomen meer, zijn er ... appels (per boom) minder.


Dus ik heb een gemiddelde van 500 appels per boom en ik vertrek van 60.

Dus voor elke boom erbij dat is dus 60+n gaan er 5 appels van het gemiddelde af. Dus 60+n=500-5n?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Extremumvraagstuk

Dus voor elke boom erbij dat is dus 60+n gaan er 5 appels van het gemiddelde af.
Ja. Dus als het aantal bomen 60+n is, dan is het aantal appels per boom...?
Dus 60+n=500-5n?
Je moet ze dus niet aan elkaar gelijkstellen (waarom zou je dat doen?). Zie hierboven.

Wat is dan de totale opbrengst?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Extremumvraagstuk

TD schreef:Ja. Dus als het aantal bomen 60+n is, dan is het aantal appels per boom...?

Je moet ze dus niet aan elkaar gelijkstellen (waarom zou je dat doen?). Zie hierboven.

Wat is dan de totale opbrengst?
Ik weet het echt niet goed, ik denk dat er dan 500-5n appels zijn. Dus is het dan (500-5n).(60+n)?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Extremumvraagstuk

Ik weet het echt niet goed, ik denk dat er dan 500-5n appels zijn. Dus is het dan (500-5n).(60+n)?
Inderdaad! Voor elke boom meer, 5 appels minder per boom. Dus voor n bomen meer, 5n appels per boom minder. Dus de opbrengst, wanneer je n bomen toevoegt; is (aantal bomen).(aantal appels per boom); dus (60+n).(500-5n). Begrijp je goed waarom? Dit is nu je opbrengstfunctie; in functie van het aantal toegevoegde bomen n. Hiervan kan je het maximum bepalen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 478

Re: Extremumvraagstuk

Inderdaad! Voor elke boom meer, 5 appels minder per boom. Dus voor n bomen meer, 5n appels per boom minder. Dus de opbrengst, wanneer je n bomen toevoegt; is (aantal bomen).(aantal appels per boom); dus (60+n).(500-5n). Begrijp je goed waarom? Dit is nu je opbrengstfunctie; in functie van het aantal toegevoegde bomen n. Hiervan kan je het maximum bepalen.


Ja, ik begrijp het ;) .

Echt bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Extremumvraagstuk

Oké, graag gedaan. Je kan je antwoord hier altijd laten controleren...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Extremumvraagstuk

Ik ben van het eerste extremumvraagstuk tot de juiste oplossing gekomen ;)

Nu heb ik er hier één waar ik één gegeven ontbreek.

De afmetingen van het grondvlak van een balkvormig pakje zijn:

x cm = lengte

(x+4) cm= breedte

Rond het pakje is een touw van 75 cm gespannen. De strik neemt daarvan 15 cm in beslag.

Voor welke waarde van x is de inhoud van het pakje maximaal?

(Het touw is gespannen over de lengte van de zes grondvlakken en komt samen op het bovenste vlak in een strik).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik weet dat het volume van een balk: (opp.grondvlak).h

Ik heb voor het oppervlakte van het grondvlak: x.(x+4)

Nu heb ik enkel nog de hoogte nodig in functie van x. Er gaat 15 cm af voor de strik dus 60 cm touw is verdeeld over elk grondvlak van het pakje. Maar ik krijg het er niet uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Extremumvraagstuk

Maak eens een duidelijke tekening (schets) waarop je aanduidt hoe het touwtje loopt over de verschillende zijvlakken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 11

Re: Extremumvraagstuk

TD schreef: zo 13 jun 2010, 22:38
Maak eens een duidelijke tekening (schets) waarop je aanduidt hoe het touwtje loopt over de verschillende zijvlakken.
https://www.dropbox....1022_213131.jpg

Opmerking moderator

afbeeldingen op externe internethosts zijn in het algemeen geen lang leven beschoren. Hieronder het plaatje gekopieerd uit die dropbox en als bijlage op het forum zélf toegevoegd
Bijlagen
zextremum.JPG
zextremum.JPG (16.22 KiB) 1004 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Extremumvraagstuk

Mustafa Kilinc schreef: ma 22 okt 2012, 21:35
https://www.dropbox....1022_213131.jpg

Opmerking moderator

@Mustafa Kilinc: wat is je bedoeling met deze toevoeging aan een 2 jaar oude topic?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Extremumvraagstuk

gisteren was ik ook bezig met het zelfde vraagstuk :s

Reageer