Homologe recombinatie/transformatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Homologe recombinatie/transformatie

Hallo,

Ik heb een vraagje ivm transformatie (genetische uitwisseling) bij bacterien.

Bacterien hebben de eigenschap om vreemd DNA uit de omgeving op te nemen.

Nu het bacterieel genoom bestaat uit 1 of meerdere plasmiden (circulaire dubbelstrengig DNA) en dan nog lineair DNA chromosomen. Wat zijn nu de mogelijke combinaties van genuitwisseling?

1) bacterie neemt vreemd plasmide op? Intrageert met eigen plasmide via? Of intrageert met eigen lineair DNA via? Of allebij?

2) bacterie neemt vreemd lineair DNA op? Intrageert met eigen plasmide via? Of intrageert met eigen lineair DNA via? Of allebij?

Ik weet dus niet welke mogelijkheden bestaan of hoe ze het doen? Via homologe recombinatie?

Nu heb ik vernomen dat een plamide via 1 crossing over kan intrageren met lineair DNA en dat dit niet gelijk is aan homologe recombinatie. Hoe kan dit?

Terwijl twee lineaire DNA fragmenten wel twee crossingovers moeten doen voor genetishe uitwisseling?

Blijft het vreemd lineair DNA dat opgenomen werd door de bacterie na homologe recombinatie gewoon rond zweven in de cel of wordt het echt geintregeerd in de cel?

Sorry voor de vele vragen, maar ik ben een beetje de kluts kwijt zoals je kan zien ;) !

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Homologe recombinatie/transformatie

Hoe kom je erbij dat bacterien een lineair chromosoom hebben?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 25

Re: Homologe recombinatie/transformatie

Sorry ik was even bezig met een specifiek voorbeeld waarin een bacterie wel lineair chromosoom had.

Dit is uiterst zeer zeldzaam (bepaalde cyanobacterie). Maar ik snap nog altijd te interacties niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Homologe recombinatie/transformatie

Duidelijk dan dit zou ik het niet uit kunnen leggen. Mocht je na het doorlezen hiervan nog specifieke problemen hebben dan hoor ik het graag.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer