Springen naar inhoud

Zuiger, temperatuursverlaging

• Log in om te kunnen reageren

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2010 - 12:40

Hmmm ik vind deze oefening maar niet:

Onder een zuiger (massa 40 kg, oppervlakte 300 cm≤) bevindt zich 1,0 . 10^-2 m≥ lucht van 87įC. Men pompt nog 7,0 g lucht in de cilinder onder de zuiger en men verlaagt de temperatuur tot 7įC. Hoeveel zal de zuiger zich verplaatsen als de barometerstand 100mbar is?

Waar hier het schoentje voor mij knelt is:
- mag ik er vanuitgaan dat dit een isobaar proces is of niet?
- hoe moet ik in de ideale gaswet formule die 7,0 extra gram opvatten? In ideale gaswet is het toch het aantal mol dat telt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2010 - 12:49

Waar hier het schoentje voor mij knelt is:
- mag ik er vanuitgaan dat dit een isobaar proces is of niet?

een zuiger kan vrij bewegen, dus wat denk je? (massa zuiger onveranderlijk, buitendruk ook onveranderlijk....)

- hoe moet ik in de ideale gaswet formule die 7,0 extra gram opvatten? In ideale gaswet is het toch het aantal mol dat telt?

En dat is goed in elkaar om te rekenen toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2010 - 12:53

Okť dan is het zekerlijk al isobaar.

Voor het tweede, die 7 gram extra. P.V = n R T => n = aantal mol
Ik kan wel berekenen hoeveel mol lucht ik heb in het begin, zonder die 7 gram extra. Als ik de molaire massa daarvan kan bepalen...maar wat is dan de massa van de lucht?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44873 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2010 - 13:05

Dat is toch gewoon tabellenboekwerk? En anders om de molmassa van luct te berekenen beschouw je de lucht als 80% N2 en 20% O2, de fout die je zo maakt is verwaarloosbaar gezien de significantie van de gegevens waarmee je werkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures