Laptop adapter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Laptop adapter

Mijn adapter voor mijn Toshiba-laptop heeft de geest gegeven.

Specificaties van de overledene: Input 100-240V wissel, output 15V (min of meer) gelijk bij 2 Ampere.

Nu heb ik nog een adapter voor een IBM liggen.

Specificaties: Input 100-240V wissel, output 16V (min of meer) gelijk bij 3.36 Ampere.

Kan ik deze adapter gebruiken?

Of gebeuren er dan nare dingen zoals: de schijf slaat op hol, de processor verbrandt, de accu's raken overbelast?

Of kan ik een spanningsdeler maken (hoe?) om de 1Volt verschil weg te poetsen?

De aansluitplug is wel anders maar daar verzin ik wel wat op.

PS ik zie op internet aanbiedingen waarbij adapters worden aangeboden die 15/16v leveren, de indruk wekkend dat het niet uitmaakt of de laptops op 15V werkt of op 16V.

ben benieuwd of dit mogelijk is

alvast bedankt voor het antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Laptop adapter

PS ik zie op internet aanbiedingen waarbij adapters worden aangeboden die 15/16v leveren, de indruk wekkend dat het niet uitmaakt of de laptops op 15V werkt of op 16V.
Dat gaat niet veel uitmaken (uw laptop gaat niet ontploffen ofzo). MAAR met laptops weet je natuurlijk nooit. Hoogstwaarschijnlijk gaat het slecht zijn voor uw batterij, ook al omdat die 2e adapter meer stroom gaat leveren...

Ik zou zeggen: op eigen risico ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Laptop adapter

Waarschijnlijk geen probleem. Maar idd op eigen risico zoals 0X4D68E al zei...

Mogelijke oplossing: 1 of 2 Si diodes in serie met de voeding om de spanning wat te verlagen. Ik doe dat zelfs met de juiste voeding: laden duurt langer maar PC wordt heel wat minder heet.

Succes!!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 2.746

Re: Laptop adapter

hm, als je bvb het negatieve deel van je voedingsspanning er uit laat met die diode, dan heeft de gelijkrichter in je adapter toch niet meer de juiste spanningen voor handen om de gelijkspanning te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Laptop adapter

hm, als je bvb het negatieve deel van je voedingsspanning er uit laat met die diode, dan heeft de gelijkrichter in je adapter toch niet meer de juiste spanningen voor handen om de gelijkspanning te maken?
Ik denk dat het de bedoeling is om die diode aan de gelijkspanningskant te plaatsen. Dan staat er 0,6V over de diode, en nog maar 15,4V over de laptop (of 2 diodes, en dan heb je nog 14,8V) Zolang de diodes de stroom aankunnen, is dat geen probleem.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Laptop adapter

Ik denk dat het de bedoeling is om die diode aan de gelijkspanningskant te plaatsen. Dan staat er 0,6V over de diode, en nog maar 15,4V over de laptop (of 2 diodes, en dan heb je nog 14,8V) Zolang de diodes de stroom aankunnen, is dat geen probleem.
Klopt.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Laptop adapter

De truc met de diode is me niet helemaal duidelijk. Het stroomgebruik van de computer blijft neem ik aan hetzelfde. Met 1 diode heb je de spanning op de computeronderdelen gereduceerd met 4%, en de warmtedissipatie in die onderdelen dus ook gereduceerd met 4%, levert dat een temperatuurverlaging op die de moeite waard is? Ik kan me wel voorstellen dat de diode spectaculair heet wordt omdat die 4% nu gedissipeerd wordt door een klein object.

Berichten: 4

Re: Laptop adapter

Allen bedankt voor het meedenken en de oplossingen.

Ik ga het gewoon proberen met een diode in serie aan de gelijkrichtkant.

het zal wel een diode moeten zijn die 3 Ampere kan hebben.

Zou een diode uit een dynamo van een auto voldoen?

Het is een wat oudere laptop waarop ik geen belangrijke dingen doe.

Als hij ploft dan is er niet veel overboord.

Thanks

En als er nog andere suggesties dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Laptop adapter

Wrongel schreef:Het is een wat oudere laptop waarop ik geen belangrijke dingen doe.

Als hij ploft dan is er niet veel overboord.


Doe je het wel op een veilige locatie? Batterijen die 'ploffen' zijn niet zonder risico
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Laptop adapter

Doe je het wel op een veilige locatie? Batterijen die 'ploffen' zijn niet zonder risico
En je kunt (veel) meer kapot maken dan enkel je laptop!

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4

Re: Laptop adapter

Tja, op dit soort suggesties zit ik natuurlijk niet te wachten.... ](*,)

Ben net drie dagen op dit forum en dan kan krijg ik deze bemoedigende beelden voorgeschoteld. ;) .

Wat nu, kan ik gewoon die diode in serie zetten of raden jullie het mij af?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Laptop adapter

De batterijtechnologie in de laptops is vrijwel gelijk. Ik verwacht geen grote problemen, met name omdat de batterijen ook zelf een beveiligingssysteem hebben. Maar het is wel van belang om voorzichting te zijn.

Mocht je merken dat je de onderkant van je laptop(daar waar de batterijen zitten) warmer dan een graad of 55 wordt, neem dan voorzorgsmaatregelen (stroom afschakelen en afstand houden).

En doe je proef niet op de vloerbedekking staande houten keukentafel van je ouders. (brandpreventie dus)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 4

Re: Laptop adapter

Excuus voor de wat late reactie. ;)

Ik heb een diode in serie gezet en het werkte goed.

Aleen werd de diode wel een beetje heet, ik kon hem nog net aanraken zonder mijn vingers te branden.

Waarschijnlijk moest er nogal wat stroom doorheen omdat de batterijen behalve helemaal leeg ook niet helemaal optimaal waren en de voeding ook de laptop nog moest voeden.

De batterijen zelf werden niet overdreven warm.

Al met al, dank voor de suggesties.

Reageer