Spuitgat bij cetacea

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 269

Spuitgat bij cetacea

In mijn cursus dierkunde staat het volgende:

'Het ademen tijdens het zwemmen wordt vergemakkelijkt door het naar achter schuiven van de neusopeningen, waardoor het op de kop gelegen spuitgat ontstaat. Dankzij deze aanpassing zijn walvisachtigen in staat om zeer diep en zeer lang te duiken'

Ik zie het verband niet echt tussen het spuitgat en het langer kunnen duiken. Waarom kunnen die beesten langer duiken als het spuitgat op hun kop staat dan als de neusopeningen vooraan zouden staan?

alvast bedankt

Berichten: 24

Re: Spuitgat bij cetacea

Misschien omdat ze dan geen energie (en dus zuurstof) hoeven te verspillen om hun hele kop boven water te tillen, maar enkel aan de oppervlakte drijven genoeg is?

Berichten: 17

Re: Spuitgat bij cetacea

Ik zie het verband niet echt tussen het spuitgat en het langer kunnen duiken. Waarom kunnen die beesten langer duiken als het spuitgat op hun kop staat dan als de neusopeningen vooraan zouden staan?
Ik geloof ook niet dat dat verband er is; al is het maar omdat potvissen, die er bekend om staan dat ze zeer lang en diep kunnen duiken, hun spuitgat helemaal vooraan hun kop hebben - wel bovenop, maar helemaal vooraan.

Reageer