Verschil tussen cretinisme en hypothyroïdie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Verschil tussen cretinisme en hypothyro

Zoals de titel dus al zegt, wanneer spreekt men van hypothyroïdie en wanneer van cretinisme. Ik heb al kunnen afleiden dat cretinisme een gevolg is van hypothyroïdie, maar daar stopt het ook.

mvg,

EnzoN

Berichten: 9

Re: Verschil tussen cretinisme en hypothyro

EnzoN schreef:Zoals de titel dus al zegt, wanneer spreekt men van hypothyroïdie en wanneer van cretinisme. Ik heb al kunnen afleiden dat cretinisme een gevolg is van hypothyroïdie, maar daar stopt het ook.

mvg,

EnzoN
Je hebt hyperthyreoïdie als je T4 waarde hoger is dan de normaalwaarde (die ik nu even niet weet). Bij cretinisme heb je een tekort aan T4 door een jodium tekort (dus hypothyreoïdie)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil tussen cretinisme en hypothyro

Cretinisme is een ziektebeeld van het kind dat vanaf de geboorte te weinig schildklierhormoon heeft gekregen doordat bijvoorbeeld de moeder hypothyreoidie had en niet adequaat werd behandeld. Het uit zich in een mentale en fysieke groeiachterstand. In het geval van cretinisme is er dus altijd sprake van hypothyreoidie, maar niet elke hypothyreoidie leidt tot cretinisme.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Verschil tussen cretinisme en hypothyro

Cretinisme is een ziektebeeld van het kind dat vanaf de geboorte te weinig schildklierhormoon heeft gekregen doordat bijvoorbeeld de moeder hypothyreoidie had en niet adequaat werd behandeld. Het uit zich in een mentale en fysieke groeiachterstand. In het geval van cretinisme is er dus altijd sprake van hypothyreoidie, maar niet elke hypothyreoidie leidt tot cretinisme.


Wij hadden op school gezien dat naast congenitale je ook het geval hebt als je te weinig jodium inneemt....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil tussen cretinisme en hypothyro

Wij hadden op school gezien dat naast congenitale je ook het geval hebt als je te weinig jodium inneemt....


Dat kan inderdaad, ik gaf als voorbeeld dat de moeder een hypothyreoidie had, maar vanzelfsprekend kan het kind ook een congenitale hypothyreoidie hebben of een tekort aan jodiumintake.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Verschil tussen cretinisme en hypothyro

Dat kan inderdaad, ik gaf als voorbeeld dat de moeder een hypothyreoidie had, maar vanzelfsprekend kan het kind ook een congenitale hypothyreoidie hebben of een tekort aan jodiumintake.


Okeee! Bedankt ;)

Weet je toevallig veel over P-waardes?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil tussen cretinisme en hypothyro

sweetex schreef:Okeee! Bedankt ;)

Weet je toevallig veel over P-waardes?
Dat is off topic. Het bericht waar je naar verwijst heb ik verplaatst naar het huiswerkforum. Ik denk dat je daar de meeste kans hebt op een goed antwoord. Hoe je precies de p-waarde berekent is voor mij te lang geleden ;)

Vanaf nu weer over cretinisme.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: Verschil tussen cretinisme en hypothyro

Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.

Reageer