Stelling over een open systeem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Stelling over een open systeem

Hallo, in m'n cursus staat een 'gesloten systeem' gedefinieerd als een systeem waar geen massatransport bij mogelijk is met de omgeving, wel energie-uitwisseling. Nu heb ik volgende stelling, die al of niet waar is:

Binnen een gesloten systeem in thermisch evenwicht kunnen er nooit temperatuursverschillen optreden.

Thermisch evenwicht is dus dat alles in het gesloten systeem een zelfde temperatuur heeft. Nu vraag ik me af, kunnen er temperatuursverschillen optreden door toevoegen / wegnemen van energie? Temperatuur = een maat voor de kinetische energie van de moleculen in een systeem dus persoonlijk dacht ik dat deze stellling daardoor klopt?

Re: Stelling over een open systeem

Lijkt me niet helemaal juist allemaal, maar een gesloten systeem kun je definieren zoals je het wilt (dus jij bepaalt voor welk aspect het 'gesloten zijn' opgaat).

Maar jouw bewering kan ook niet waar zijn, als ik een kerncentrale als gesloten systeem beschouw t.o.v. massatransport zijn er zeer zeker temperatuurverschillen, of wil je dit geval uitsluiten op grond van het niet aanwezig zijn van thermisch evenwicht?

Nog een voorbeeld: ik zit in een afgesloten ruimte en wrijf met mijn hand over de vloer. Hierbij neemt de temperatuur plaatselijk toe, maar wordt dan constant, dus er is dan evenwicht.

Misschien moet je niet de term thermisch evenwicht gebruiken maar 'het ontbreken van energie-omzettingen'?

Reageer