Windkracht - massa, programming
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 1
Windkracht - massa, programming
Ik ben momenteel wat aan het programmeren met fysica. Nu wil ik ervoor zorgen dat een vectoriële windkracht inspeelt op enkele ballen met een verschillende massa. Maar hoe doe ik dit ook weer juist. Ik ben zover gekomen dat de
vBalVelocity en vWindVelocity zijn de vectoren van respectievelijk de bal en de wind.
vectorBalVelocity.x = (vectorBalVelocity.x + vectorWindVelocity.x)
vectorBalVelocity.y = (vectorBalVelocity.y + vectorWindVelocity.y)
Dit lijkt me een juist effect te hebben. Maar wanneer ik de massa toevoeg loopt het in het honderd.
Hoe doe ik dit nu juist?
vBalVelocity en vWindVelocity zijn de vectoren van respectievelijk de bal en de wind.
vectorBalVelocity.x = (vectorBalVelocity.x + vectorWindVelocity.x)
vectorBalVelocity.y = (vectorBalVelocity.y + vectorWindVelocity.y)
Dit lijkt me een juist effect te hebben. Maar wanneer ik de massa toevoeg loopt het in het honderd.
Hoe doe ik dit nu juist?
-
- Berichten: 2.746
Re: Windkracht - massa, programming
in je formules steek je in linker én rechter lid de snelheid van de bal?
Wat jij doet met die snelheden gelijkstellen is in het algemene geval niet geldig. Wat je moet gebruiken is het behoud van impuls. som(v.m)=cte
Wat jij doet met die snelheden gelijkstellen is in het algemene geval niet geldig. Wat je moet gebruiken is het behoud van impuls. som(v.m)=cte
- Berichten: 5.609
Re: Windkracht - massa, programming
Het is een programmeertaal, dus daar kan datin je formules steek je in linker én rechter lid de snelheid van de bal?
Als de massa gelijk blijft, kom je hetgeen hij schrijft uit.Wat jij doet met die snelheden gelijkstellen is in het algemene geval niet geldig. Wat je moet gebruiken is het behoud van impuls. som(v.m)=cte
Je moet krachten gebruiken!kevinmrn schreef:Ik ben momenteel wat aan het programmeren met fysica. Nu wil ik ervoor zorgen dat een vectoriële windkracht inspeelt op enkele ballen met een verschillende massa.
Hoe doe ik dit nu juist?
vectorBalForce.x = Beta.(vectorBalVelocity.x - vectorWindVelocity.x) * (vectorBalVelocity.x - vectorWindVelocity.x) + vectorGravity.x
vectorBalForce.y = Beta.(vectorBalVelocity.y - vectorWindVelocity.y) * (vectorBalVelocity.y - vectorWindVelocity.y) + vectorGravity.y
Gebruikmakend van deze formules.
vectorBalVelocity.x = vectorBalVelocity.x + vectorBalForce.x * massa * deltaTijd
vectorBalVelocity.y = vectorBalVelocity.y + vectorBalForce.y * massa * deltaTijd
Gebruikmakend van deze formules.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-