Springen naar inhoud

Snaar aanslaan

• Log in om te kunnen reageren

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2010 - 19:10

de mogelijke freq voor staande golven in een snaar wordt gegeven door Fn=n.v/2.l
l is de lengte en v de snelheid waarmee de golven zich voortplanten die hangt af van de dichtheid en de spanning.

Nu is mijn vraag, als ik een gitaar aansla welke freq hoor ik dan, ik weet niet wat ik in n moet invullen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2010 - 22:00

Nu is mijn vraag, als ik een gitaar aansla welke freq hoor ik dan, ik weet niet wat ik in n moet invullen.

In theorie zal dit normaal gezien vooral de grondfrequentie zijn (zeker als je in het midden aanslaat). In de praktijk komen alle frequenties een beetje voor, en de combinatie van die frequenties zorgen ervoor dat je gitaar geen sinusgeluid maakt, maar klinkt als een gitaar.

Overigens gaat dit nog maar enkel over je snaar, niet over hoe je snaar zijn beweging omzet naar geluid, en hoe dat geluid dan nog gevormd wordt in de klankkast enz.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2010 - 08:30

Aanvullend op 317070 ....
Als ik wakker genoeg ben slaat die n terug op de de orde van de mode van de resonantie.
In de guitar situatie is de hoofdtoon dus steeds n=1 omdat je andere tonen krijgt door verplaatsing van je vingers en aldus de lengte van je snaar veranderd. De harmonischen en hun relatieve verhoudingen zorgen voor de klankleur (gecombineerd met heel de guitaropbouw natuurlijk zoals gemeld door 317070).
Het is de guitar body die hoofdzakelijk deze trilling hoorbaar maakt. Een snaar op zich kan wel trillen maar straalt zeer weinig geluid af (creŽert zijn eigen lucht antigeluid).

http://hyperphysics....ves/string.html
Zie ook lager op pagina.

En als je wil weten welke frequenties dat standaard zijn kijk naar guitar tuning
http://en.wikipedia..../Guitar_tunings

En als je wil weten welke frequenties standard tuning (equal tempered) zijn:
Geplaatste afbeelding

Veranderd door E.Desart, 14 juni 2010 - 08:43

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2010 - 08:56

En dit is een zeer goede site betreffende muziek akoestiek (vond hem daarjuist niet direct terug):

http://www.phys.unsw...u/music/guitar/
Eric

die hanze

die hanze

• >250 berichten
  • 441 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2010 - 18:05

bedankt, ik snap het nu ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures