Bewijs

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Bewijs

De eerste stap van dit bewijs is lim (x ;) a) (f(x))= lim (x ;) a) ( (f(x) - f(a)) / (x-a) . (x-a) + f(a))

de breuk is natuurlijk de afgeleide in a, en die bestaat zeker want dat is gegeven, maar ik begrijp niet waarom daar nog

. (x-a) + f(a) achterkomt.

Berichten: 2.746

Re: Bewijs

Om de vergelijking te laten kloppen natuurlijk, links van de gelijkheid moet je lim f(x) in a hebben, en rechts ook

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs

Het is dus wat "knutselen" om f(x) anders te schrijven, zodat de afgeleide erin komt:
\(f\left( x \right) = f\left( x \right)\underbrace { - f\left( a \right) + f\left( a \right)}_0 = \left( {f\left( x \right) - f\left( a \right)} \right)\underbrace {\frac{{x - a}}{{x - a}}}_1 + f\left( a \right) = \frac{{f\left( x \right) - f\left( a \right)}}{{x - a}}\left( {x - a} \right) + f\left( a \right)\)
Verplaatst naar Analyse & Calculus.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bewijs

Misschien is het makkelijker om eerst eens naar diezelfde vergelijking te kijken, maar dan zonder lim.

Er staat dan:

f(x) = ( (f(x) - f(a)) / (x-a) . (x-a) + f(a))

snap je dat deze vergelijking geldig is? Dan is het logisch dat de vergelijking nog steeds geldig is wanneer er lim voor staat.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 11

Re: Bewijs

Ja, ik snap het. Je kan eigenlijk x-a wegdelen, en dan als je dan f(a) erbij optelt, dan bekom je gewoon weer f(x)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Bewijs

Ja, ik snap het. Je kan eigenlijk x-a wegdelen, en dan als je dan f(a) erbij optelt, dan bekom je gewoon weer f(x)
precies ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijs

Ja, ik snap het. Je kan eigenlijk x-a wegdelen, en dan als je dan f(a) erbij optelt, dan bekom je gewoon weer f(x)
Zie je ook de bedoeling? Zoals ik al zei, wil je een uitdrukking voor de afgeleide "erin" knutselen, omdat je in je stelling veronderstelt dat de functie afleidbaar is. Om dat gegeven te kunnen gebruiken, moet de limiet van dat differentiequotiënt er op een of andere manier in.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer