Materiaal voor hydrauliektank

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Materiaal voor hydrauliektank

Hoi,

Voor mijn stageopdracht heb ik een hydrauliektank moeten ontwerpen waar 200 L Olie in kan, voor een hydraulisch systeem.

Ik heb deze van ontworpen van een plaat van 2 mm dik, en dan in elkaar lassen.

Maar mijn vraag is nu, uit welk materiaal moet dit bestaan? Kan het gewoon uit ST37 of moet ik hier RVS voor pakken ivm roesten van de tank?

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Materiaal voor hydrauliektank

Wordt normaalgezien van St. 37 vervaardigd.

voorzie een vuldop en een ontluchtingsdop (zodanig dat de tank niet vacuum getrokken wordt als de pomp in gang schiet),

een peilglas langs de zijkant (standaard bestaan er kijkglazen, waarvoor je twee gaten diameter 14 op een verticale afstand (20cm) uit elkaar voorziet, deze passen daar dan in, en deze worden met aan afdichting op de tank gevezen,

en ribben (bracing) aan de onderkant zodanig dat het bezinksel niet door de pomp wordt opgezogen (de retour komt in de tank aan de andere kant).

eventueel een aflaat aan de zijkant onderaan voor wanneer de olie ververst dient te worden (las een mof van 1" aan de tank, dan een kraan en een stop erin gevezen).

Vlotters of een temp-bewaking te voorzien?

Berichten: 20

Re: Materiaal voor hydrauliektank

wat je allemaal in bovenstaande tekst zegt heb ik er inderdaad allemaal inzitten.

Maar ik moet mijn keuze kunnen onderbouwen voor welk materiaal ik kies, ik zelf heb in eerste instantie RVS gezegd

omdat dit beter bestand is tegen de agressiviteit van de olie??

Maar st 37 is dus goedkoper maar ook gewoon goed bestemd dan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Materiaal voor hydrauliektank

Ik heb geen verstand van hydrauliektanks, maar heb wel even gegoogeld.

Dan kom je voornamelijk stalen tanks tegen, ook veel aluminium. Een enkel keer kunststof, en sporadisch RVS.

Het motief voor gewoon staal lijkt me simpel: het is goedkoop en hydrauliekolie is niet corroderend. Je moet alleen de buitenkant schilderen.

Ook aluminium is een begrijpelijke keuze: makkelijk te bewerken en hoeft niet tegen corrosie behandeld te worden.

Berichten: 20

Re: Materiaal voor hydrauliektank

oke. Dan maak ik hem gewoon van st 37 omdat dat eenvoudig het goedkopste is

bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Materiaal voor hydrauliektank

Vraagje: hoe heb je de inhoud van dat reservoir berekend? of anders gezegd, hoe kom je aan die 200 l?

Berichten: 20

Re: Materiaal voor hydrauliektank

opp van de zijkant ( hoogte x breedte ) x (lengte-2xplaatdikte). kom op 214 liter

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Materiaal voor hydrauliektank

Dat had ik over het hoofd gezien - lijkt me wel zo voor de hand liggend.

Ik bedoelde echter, hoe kom je erbij dat je voor deze specifieke applicatie een reservoir nodig hebt waarin 200 l olie wordt bijgehouden? Of was dat gegeven reeds deel van de opdracht?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Materiaal voor hydrauliektank

Nero,

Ik vroeg me ook even af waar die 200 liter vandaan komt, maar als ik de openingspost letterlijk lees was dat inderdaad een gegeven in de opdracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Materiaal voor hydrauliektank

Zoveel te beter - hoeft-ie daar z'n hoofd ook niet over te breken...

Berichten: 20

Re: Materiaal voor hydrauliektank

haha dat was inderdaad een gegeven. Het is gebaseerd op hoeveel olie in de cilinders loopt als deze uitgaan, maar dit heb ik zelf niet hoeven berekenen

Reageer