Springen naar inhoud

Vitamine a te veel

• Log in om te kunnen reageren

tygo

tygo

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2010 - 19:51

Kan iemand mij vertellen welke vitamine A waarden gevaarlijk te hoog zijn. Normale waarden tot 1,7 - 2,2. We kunnen wel vinden dat je een te hoge vit A kunt krijgen door extreme inname van bijv lever(producten) maar hoeveel is te veel. Hoe kun je een te hoge waarde krijgen als je geen lever eet, bijna geen melkproducten gebruikt, max 2x per week vis eet, en GEEN vitaminepreparaten slikt. Onze Klinisch Chemicus kon zo geen verklaring vinden. Ook zoeken op het internet gaf geen verklaring. Er is van alles te vinden over een tekort aan vit A. Je kunt vinden wat voor verschijnselen je kunt krijgen van een te hoge vitamine A maar nergens staat wat je kunt doen aan een te hoog vitamine A zonder extreme inname.
Graag hulp of verwijzing.
Tygo

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2010 - 21:39

# Acute vitamine A-intoxicatie is bij zuigelingen en kleine kinderen reeds beschreven na inname van 30.000 IE vitamine A, bij volwassenen na inname van 1.000.000 IE. Er treedt een vergrote permeabiliteit op van de celmembranen van onder andere hersencellen met tekenen van hersenoedeem zoals hoofdpijn, sufheid, papiloedeem, duizeligheid en braken, later eventueel zelfs coma. Bij jonge kinderen verhoogde intracraniŽle druk (bomberende fontanel). Bij volwassenen kan na enige dagen erytheem en gegeneraliseerde vervelling van de huid ontstaan.
# Verschijnselen van chronische overdosering zijn onrust, anorexie, misselijkheid, hoofdpijn, droge huid en jeuk, dermatitis, alopecia, myalgie, gingivitis, hepatosplenomegalie met leververvetting, -fibrose en -cirrose (met portale hypertensie en ascites). Bloedbeeldafwijkingen zoals normochrome anemie, hypoprotrombinemie, hypercalciŽmie en verhoogd BSE (bezinkingssnelheid erytrocyten) kunnen voorkomen evenals neurologische verschijnselen, pijnlijke subcutane infiltraten aan de extremiteiten en occipitaal en tenslotte hyperostose van de botten. Dit laatste kan bij kinderen groeistoornissen van het beendergestel veroorzaken.

Zie ook het FTK. Daarnaast kun je er ook nog redelijk wat over vinden op wikipedia. Daar staat tevens iets over doseringen en chronisch inname-effect.

Vitamine A intoxicatie (dat is waar je op zoeken moet), is bepaald niet een veel voorkomende aandoening. Voor zover ik weet is de enige mogelijkheid dat je een intoxicatie krijgt door vitamine A een inname-overschot.

De behandeling is volgens mij gewoon uitsluipen. Je hebt voor zover ik weet geen medicamenteuze behandeling er tegen. Het is vetoplosbaar. Dus je kunt niet zo veel...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures