Freud onterecht uit basispakket

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Freud onterecht uit basispakket

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/articl...uit_basispakket


AMSTERDAM - De zorgverzekeraars hebben recent de psychoanalyse uit het basispakket gehaald.


Onterecht, want patiënten hebben wel degelijk baat bij de intensieve behandelmethode waarvan de Oostenrijkse psychiater Sigmund Freud aan het einde van de negentiende eeuw de grondlegger was
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Freud onterecht uit basispakket

Er zijn de laatste jaren inderdaad een aantal meta-analyses verschenen waaruit blijkt dat langduriger psychoanalyse effectief is, ook in vergelijking met CGT. Sommige daarvan tonen aan dat het effect na de therapie verder toeneemt, terwijl het effect van CGT, na therapiestop, steeds verder afneemt. Met andere woorden: studies tonen aan dat er 2 jaar na een kortdurende CGT maar heel weinig of niets meer overblijft van de therapeutische effecten, met alle gevolgen vandien. Dit terwijl het effect van een langduriger therapie, in dit geval psychoanalyse, zelfs nog toeneemt, na therapiestop.


Psychoanalyse heeft natuurlijk veel minder wetenschappelijk onderzoek dan CGT en dat houdt in dat vergelijken niet makkelijk is. Bovendien begint men meer en meer in te zien dat langduriger therapie (ook bij CGT, vooral dan onder de noemer van dialectische gedragstherapie) wel degelijk zinvol is bij een voldoende hoog aantal cliënten. Ik heb dan ook behoorlijk wat vragen bij de beslissing van zorgverzekeraars om psychoanalyse niet meer terug te betalen. Op langere termijn kan psychoanalyse wel degelijk iets bieden, zoals ook uit recentere studies blijkt. Al ben ik me ervan bewust dat verzekeraars allerlei argumenten zoeken om zo weinig mogelijk te moeten uitbetalen en zoveel mogelijk te verdienen. En ik vrees dat ook deze kortetermijnsvisie daar perfect onder valt.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 202

Re: Freud onterecht uit basispakket

Niet alles waar je baat bij kan hebben hoeft in het ziekenfondspakket. De sauna zit er ook niet in.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Freud onterecht uit basispakket

Niet alles waar je baat bij kan hebben hoeft in het ziekenfondspakket. De sauna zit er ook niet in.
](*,)

Een saunabeurt is geen empirisch bewezen effectieve behandeling voor een psychische stoornis. Psychodynamische therapie is dat wel. En bovendien is een psychische stoornis evengoed een 'ziekte' waarbij mensen het recht hebben om geholpen te worden. Iets waarvoor een ziekteverzekering in se zelfs dient.

En dat het liefst met een therapie die minstens wat bewezen heeft, een saunabeurt hoort daar niet bij.


Tenzij jij naar enkele meta-analyses uit peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften kan verwijzen waaruit blijkt dat een saunabeurt bewezen effectief is voor een psychische stoornis...


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Freud onterecht uit basispakket

't Is wel enigszins logisch natuurlijk... Het is veel gemakkelijker om "pakketjes" van x terugbetaalde sessies CGT aan te bieden dan psychoanalyse. Op die manier krijg je ongetwijfeld meer draaideurpatiënten, maar op korte termijn is het winstgevender.

Reageer