Regenboog vormen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Regenboog vormen

goede middag,

ik heb samen met en klasgenote regenbogen gemaakt, maar nu zijn wij tegen iets aparts aan gelopen...

we hebben een soort van driehoek met de regenboog kleuren, wij noemen het een boemerang met duidelijke kleuren en wij hebben dus ook nog een boemerang met onduidelijke kleuren...

nu wilde ik graag weten hoe dit kan?

hoe kan je een driehoekje krijgen met de regenboog kleuren?

alvast bedankt,

groetjes

odettet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Regenboog vormen

Jullie weten toch hopelijk wel wat je opstelling was toen je dit effect kreeg? Vertel eens, en liefst met een schets erbij?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.116

Re: Regenboog vormen

Jullie bedoelen niet per ongeluk een soortgelijk effect als dit: dubbele regenboog?

Re: Regenboog vormen

nee, dat bedoel ik niet

de opstelling was als volgt

we hielden het glas schuin, en de zaklamp schenen we erop...

heel anders kan ik het ook niet vertellen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Regenboog vormen

odettet schreef:de opstelling was als volgt: we hielden het glas schuin, en de zaklamp schenen we erop...

heel anders kan ik het ook niet vertellen...
Je kunt toch gewoon navertellen hoe de opstelling in de opdracht werd omschreven? Nu laat je de lezers nodeloos raden. Lijkt het soms op deze waterbak met spiegel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Regenboog vormen

odettet schreef:nee, dat bedoel ik niet

de opstelling was als volgt

we hielden het glas schuin, en de zaklamp schenen we erop...

heel anders kan ik het ook niet vertellen...
Dat heet een prisma: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prisma_%28optica%29

Afbeelding

Berichten: 1.116

Re: Regenboog vormen

heel anders kan ik het ook niet vertellen...
Je zou het ook kunnen tekenen of een foto er van posten. Want nu zie ik ook al twee verschillende oplossingen hiervoor. Het zou kunnen dat ze allebei hetzelfde bedoelen, maar ik begin het te betwijfelen. Wat voor glas hielden jullie schuin? Een prisma, bekerglas, wijnglas, objectglas zoals bij microscopie, ...? Schenen jullie schuin met de zaklamp er in?

Re: Regenboog vormen

Je zou het ook kunnen tekenen of een foto er van posten. Want nu zie ik ook al twee verschillende oplossingen hiervoor. Het zou kunnen dat ze allebei hetzelfde bedoelen, maar ik begin het te betwijfelen. Wat voor glas hielden jullie schuin? Een prisma, bekerglas, wijnglas, objectglas zoals bij microscopie, ...? Schenen jullie schuin met de zaklamp er in?
een gewoon drinkglas. en daar schenen we met de zaklamp in.

dus het glas schuin met het licht daarin schjnen.

en het was geen prisma!!!

Berichten: 1.116

Re: Regenboog vormen

een gewoon drinkglas. en daar schenen we met de zaklamp in.
Tja, was was de vorm van dat glas? Kun je niet gewoon even een tekeningetje van maken of zo mogelijk een foto?
en het was geen prisma!!!
Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet als een prisma zou kunnen werken...? Verschil in dikte van glas en meerdere brekingslagen doen wonderen.

Reageer