Meetkunde
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 4.246
Re: Meetkunde
Je opgave is te onduidelijk, kan je een tekening geven?
Quitters never win and winners never quit.
-
- Berichten: 4.246
Re: Meetkunde
Quitters never win and winners never quit.
-
- Berichten: 1.116
Re: Meetkunde
Of leg je opdracht nog een keer duidelijk uit.
Dus bijv.:
We hebben rechthoek ABCD. En we hebben
Wellicht dat we het dan uit kunnen leggen.
Dus bijv.:
We hebben rechthoek ABCD. En we hebben
\(\angle M_1 = 30°\)
. Hoe staat die \(\angle M_1\)
t.o.v. rechthoek?Wellicht dat we het dan uit kunnen leggen.
-
- Berichten: 4.246
-
- Berichten: 1.116
Re: Meetkunde
Bessie, inderdaad. Hier klopt de stelling:
\(\left \begin{array}{l}\angle M_1 = 30°\ (gegeven) \\ \angle A = \angle B = \angle C = \angle D = 90°\ (rechthoek) \\ AMC \cong DMB\ (gegeven) \end{array} \right\} \left \begin{array}{l} \angle A_2 = \frac{1}{2}(180° - \angle M_1) = 75°\ (ZHZ) \\ \angle A_1 = \angle A - \angle A_2 = 90° - 75° = 15°\end{array}\)
-
- Berichten: 4.246
Re: Meetkunde
AMC is toch geen driehoek? Bovendien overtreed je de huiswerkregels.JWvdVeer schreef:Bessie, inderdaad. Hier klopt de stelling:
\(\left \begin{array}{l}\angle M_1 = 30°\ (gegeven) \\ \angle A = \angle B = \angle C = \angle D = 90°\ (rechthoek) \\ AMC \cong DMB\ (gegeven) \end{array} \right\} \left \begin{array}{l} \angle A_2 = \frac{1}{2}(180° - \angle M_1) = 75°\ (ZHZ) \\ \angle A_1 = \angle A - \angle A_2 = 90° - 75° = 15°\end{array}\)
Quitters never win and winners never quit.
-
- Berichten: 1.116
Re: Meetkunde
Inderdaad is AMC geen driehoek. In dat geval zou ik er van gemaakt hebbenAMC is toch geen driehoek? Bovendien overtreed je de huiswerkregels.
\(\bigtriangleup AMC\)
. Het gaat in dit geval om het om een verzameling punten die samen twee lijnstukken vormen.Nee hoor, Bessie gaf een voorstel voor een mogelijke schets. En in deze schets klopte het. We weten nog totaal niet of de TS hetzelfde probleem had. Ik vraag me ook af of we dat ooit nog zullen weten.
Re: Meetkunde
In de moderne wiskundeboeken wordt deze methode steevast toegepast. Als deze vraag van een V.O. leerling afkomstig is steek ik m'n hand er voor in het vagevuur.